۱۳۸۸ آبان ۷, پنجشنبه

مادران مضطرب، نوزادان كوچك به دنيا مي‌آورند

متخصصان طب زنان و مامايي در پژوهش جديدي دريافته‌اند كه اضطراب مادران در دوران بارداري روي اندازه نوزاد تاثير مي‌گذارد و احتمال بدنيا آوردن نوزادان كوچكتر در مادران مضطرب بيشتر است.

به گزارش سرويس بهداشت و درمان ايسنا، در پژوهش جديدي كه شرح آن در مجله «اپيدميولوژي اطفال و پري ناتال» به چاپ رسيده نشان داده شد كه اضطراب در زنان باردار روي اندازه نوزادان آنها و سن بارداري تاثيرگذار است. مخصوصا مادراني كه اضطراب شديدتر و مزمن‌تري در طول حاملگي دارند، نوزادان خود را بيشتر تحت تاثيرات نامطلوب قرار مي‌دهند.

شهلا حسيني محقق ايراني دانشگاه پيتزبورگ در آمريكا به همراه جمعي از دستياران خود از اين دانشگاه روي گروهي از زنان از خانواده‌هاي كم درآمد مطالعات خود را انجام داد.

برخي از اين زنان با فاكتورهاي خطرزاي شناخته شده مانند الكل و استعمال سيگار نيز مواجه بودند.

دكتر حسيني در تحقيقات خود نشان داد كه اضطراب مادر در حين بارداري جدا از فاكتورهايي چون مصرف الكل، تحصيلات و نژاد، بازهم روي نوزاد تاثيرات نامطلوبي بر جاي مي‌گذارد. اضطراب در سه ماهه پايان بارداري سبب به دنيا آمدن نوزاداني مي‌شود كه اندازه آنها از حد طبيعي كوچكتر است.

دكتر حسيني تاكيد كرد يكي از راه‌هاي مناسب براي پيشگيري از مشكلات سلامتي در دوران كودكي و بزرگسالي، تمركز روي مراقبت‌هاي پزشكي دوران بارداري است.

هیچ نظری موجود نیست:

بايگانی وبلاگ