۱۳۸۸ آبان ۶, چهارشنبه

بنیانگذار ویکی‌پدیا:خلاصه ده سال اخیر این است: ما آنلاین شدیم



جیمی دونال ویلز (Jimmy Donal Wales)، معروف به جیمبو ویلز (متولد ۷ اوت سال ۱۹۶۶) موسس و رییس بنیاد غیر انتفاعی ویکی‌مدیا، مجری پروژه ویکی‌پدیا و تعدادی دیگر از پروژه‌های ویکی است. او همچنین بنیانگذار شرکت انتفاعی ویکیا است که از لحاظ قانونی ارتباطی با ویکی‌مدیا ندارد.

می‌توان گفت که موفق‌ترین پروژه ویلز، دایره‌المعارف آنلاین (Wikipedi.org) بوده که آن را در سال 2001 راه‌اندازی کرد و در عرض این چند سال با استقبال بسیاری مواجه شده و در صدر 5 سایت برتر جهان قرار گرفته است و موجب شد نام ویلز به عنوان یکی از موثرترین افراد جهان در مجله تایم ثبت شود.

هم‌اکنون در ویکی‌پدیا در حدود 10 میلیون و 838 هزار اکانت ثبت شده و ماهانه 250 هزار نفر در این سایت وارد می‌شوند که یا مدخل جدید در آن ایجاد کرده و یا به ویرایش مطالب درج شده، می‌پردازند. علاوه بر این نزدیک به 300 هزار ویرایشگر ماهانه 10 بار به این سایت سر زده و مطلب ویرایش می‌کنند.

این مطالب همه مقدمه‌ای بود تا مصاحبه‌ای که گاردین با جیمی ویلز به عنوان یکی از موفق‌ترین افراد جهان پیرامون مسایلی غیر از دنیای فناوری انجام داده را بخوانید:

به نظر شما مهم‌ترین رویدادی که در دهه حاضر اتفاق افتاده چیست؟

حمله تروریستی روز 11 سپتامبر سال 2001. من معتقدم که می‌توان خط مستقیمی از این رویداد تا جنگ‌های اخیر و بحران اقتصادی کشید و آنها را به هم وصل کرد.

نقطه تحول این دهه چیست؟

من آدم بدبینی نیستم، برعکس به طرز وحشتناکی خوش‌بینانه‌ فکر می‌کنم. اما در مورد این سوال واقعا پاسخی ندارم. فکر می‌کنم برخلاف همه اتفاقات بدی که در این دهه روی داده، چندین رویداد خوب هم اتفاق افتاده ولی در حال حاضر نمی‌توانم مهم‌ترین آنها را بگویم.

پس بدترین نقطه این دهه را بگویید.

رسوایی در زندان ابو غریب. از یک سو رویدادی تاثر برانگیز اما اجتناب‌ناپذیر است و از سویی دیگر ما را از یک ارتش بی‌نظم و انضباط ناامید می‌کند. این ارتش مایه آبروریزی ما شده است.

غرورآفرین‌ترین لحظه شما در 10 سال گذشته چه بوده است؟

شبی در برلین که ویکی‌پدیای آلمانی زبان به عنوان دومین نسخه ویکی‌پدیا پس از نسخه انگلیسی از مرز 100 هزار مدخل گذشت.

آخرین باری که خیلی خوشحال بودید، کی بوده؟

اخیرا 10 روز را به همراه دخترم که هشت ساله است در یک هتل کوهستانی در یوتا گذراندیم. این مسافرت موجب شد که دخترم تصویر عمده یک بازی کامپیوتری را که در ذهن داشت ترسیم کند. ما از اینکه چیزی خلق کنیم فقط برای اینکه آن را خلق کرده باشیم، کلی لذت بردیم.

به نظر شما بزرگ‌ترین خطری که با آن روبه‌رو هستیم، چیست؟

بدترین چیزها در زندگی ما دروغ، احساساتی بودن بیش از حد، خشم و ترس است.

بزرگ‌ترین آرزوی شما برای 10 سال آینده چیست؟

مطمئنا آرزوی من مربوط به دنیای اینترنت می‌شود. امیدوارم تا 10 سال آینده، اینترنت به یک ابزار گفت‌وگوی منطقی و فرهنگی تبدیل شود و در دنیای مجازی تمامی افراد مورد احترام قرار گیرند. ما مجبوریم که با همه مردم جهان تعامل داشته باشیم و با همه آنها فکر کنیم. ما مجبوریم که ابزاری مثل اینترنت داشته باشیم تا زمینه‌های این تعامل جهانی را برای ما فراهم سازد.

از نظر جیمی ویلز وقایع دهه حاضر را می‌توان در سه کلمه خلاصه کرد: ما آنلاین شدیم!!!


منبع: فناوران
مترجم: نسترن صائبی

هیچ نظری موجود نیست:

بايگانی وبلاگ