۱۳۸۸ آبان ۶, چهارشنبه

چشمانتان را در دندانپزشکي نبنديد

محققان انگليسي و ايتاليايي:
چشمانتان را در دندانپزشکي نبنديد
جام جم آنلاين: گروهي از محققان انگليسي و ايتاليايي دريافتند که باز نگه داشتن چشمها در هنگامي که دندانپزشک مشغول درمان دندان است موجب مي شود که بيمار کمتر رنج ببرد.

دانشمندان دانشگاه کالج لندن و دانشگاه ساپينزاي رم در اين تحقيقات نشان دادند که نگاه کردن به بخشي از بدن که زير يک تحريک درد قرار دارد موجب کاهش رنج بيمار مي شود بنابراين زماني که بيمار به سرنگ و يا مته اي که دندانپزشک به طرف دهان وي نزديک مي کند نگاه کند درد کمتري مي کشد.

در اين خصوص اين محققان اظهار داشتند:«اولين خط دفاعي بدن در مقابل تحريکات خارجي دردناک را فعاليت گروهي از گيرنده هاي مناسبي مي سازند که گيرنده هاي درد نام دارند. از طريق فعاليت اين گيرنده ها امکان مطالعه بر روي بررسي تحريکات درد امکانپذير مي شود».

در اين تحقيق براي گروهي از داوطلبان تکنيک «نوروفيزيولوژيک پتانسيل هاي ليزر انتقال داده شده» تجويز و به اين ترتيب به آنها يک سري از تحريکات درد القا شد. اين داوطلبان از طريق يک آينه دست چپ خود را مي ديدند درحالي که دست راست آنها زير تحريک درد ليزري قرار داست. اين «بازي وهم جعبه آينه» موجب شد که آنها فکر کنند که مستقيما به دست راست خود نگاه مي کنند.

در اين آزمايش مشاهده شد کاهش درد در اين داوطلبان از زماني آغاز شد که محل درد را روي بدن خود مشاهده کردند.

براساس گزارش ژورنال نوروساينس ، نکته جالب توجه در اين تحقيق اين بود که سطح تحريک دردي که براي داوطلبان تجويز شده بود کاهش نيافته بود و احساس کاهش درد تنها به دليل نگاه کردن محل درد از سوي خود داوطلب بود.

به گفته اين محققان ، نگاه کردن به محل درد بخشي از بدن توسط خود بيمار مي تواند به عنوان يک استراتژي جديد در درمان هاي آينده جراحي هاي خارجي مدنظر قرار گيرد.

مهر

هیچ نظری موجود نیست:

بايگانی وبلاگ