۱۳۸۸ آبان ۷, پنجشنبه

محلول آنتي‌باكتريال نانويي با قابليت نابودي عوامل بيماري‌زا در كشور توليد شد

پژوهشگران يك شركت ايراني موفق به توليد محلول آنتي باكتريال با قابليت ضدعفوني و متوقف كننده ويروس، قارچ و باكتري شدند.

دكتر سهيلا سلحشور كردستاني، مديرعامل شركت تحقيقاتي - توليدي اين محصول در گفت‌وگو با خبرنگار پژوهشي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) با بيان اينكه ويروس H1N1 از نوع آنفلوآنزاي نوع A است كه اولين بار در سال 1918 ميلادي در آمريكا شناخته شد، گفت: پس از اين دوره طولاني در آوريل 2009 مجددا اين بيماري به نام «Swin flu» يا آنفلوآنزاي خوكي با شكل قدرت و توانايي بيماريزايي متفاوت از گذشته در ايالات كاليفرنياي جنوبي از كشور آمريكا گزارش شد.

وي افزود: قدرت بيماريزايي اين ويروس سه برابر آنفلوآنزاي معمولي بوده و بيشترين شيوع آن در فصل سرد است و انتقال آن از انسان به انسان بوده و معمولا قسمت فوقاني سيستم تنفسي را درگير مي‌كند.

مدير گروه بيومتريال دانشكده مهندسي پزشكي دانشگاه صنعتي اميركبير ادامه داد: منابع آلودگي اين بيماري در انسان شامل بيني، لب‌ها، چشم‌ها، موي سر و گردن است كه بيش از بقيه اعضا مورد تماس دست‌ها در افراد آلوده است اما بيشترين امكان آلودگي محيطي مربوط به وسايلي همانند دستگيره درها، ميز و صندلي، شير آلات، نرده‌هاي پله‌ها، بالشت خواب و ملافه، اسباب بازي‌ها، وسايل آشپزخانه و وسايل عمومي است كه به نحوي با دست و صورت انسان در تماس هستند.

وي گفت: بهترين راه پيشگري از آنفلوانزا اين است كه پس از تماس با هر فرد يا شي مشكوك، دست و صورت خود را با آب و صابون شست‌وشو داده و بهتر از در محيط كار قبل از شروع و پايان كار ميز كار خود را ضد عفوني انجام شود.

كردستاني در خصوص قابليت اين محلول تصريح كرد: سيلوسپت يك محلول آنتي باكتريال است كه حاوي نانونقره بوده و جهت ضد عفوني و شست‌وشو مورد استفاده قرار مي‌گيرد و فوق العاده موثر و متوقف كننده رشد ويروس‌ها، قارچ‌ها و باكتري‌ها است.

هیچ نظری موجود نیست:

بايگانی وبلاگ