۱۳۸۸ آبان ۶, چهارشنبه

کنسرسیوم پروژه اپراتور سوم تلفن همراه تشکیل شد

نويسنده: حامد شفیعی
منبع: سرمایه


کنسرسیوم پروژه اپراتور سوم تلفن همراه تشکیل شد

4 آبان 1388 - سرانجام پس از آنکه شرکت تامین تله کام توانست پروانه اپراتور سوم تلفن همراه کشور را به دست آورد برای ارائه مبلغ حق لایسنس خود - 300 میلیون یورو- با موافقت حضور شرکت گسترش الکترونیک مبین و سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، تشکیل کنسرسیوم داد. این اقدام تامین تله کام در حالی صورت می گیرد که مدیران سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی همچنان بر برنده نبودن تامین تله کام تاکید داشته و با وجود رد هرگونه اظهارنظر اعضای تامین تله کام مبنی بر دریافت پروانه اما از ارائه هرگونه توضیح در این باره خودداری کرده اند. در عین حال شرکت تامین تله کام اطلاعیه خود را مبنی بر حضور مشاور در پروژه اپراتور سوم منتشر کرده است. از طرفی شرکت گسترش الکترونیک مبین وابسته به ستاد اجرایی فرمان امام پیش از این به عنوان یکی از اعضای کنسرسیوم توسعه اعتماد مبین توانسته سهم در خرید سهام مدیریتی مخابرات به عنوان اپراتور اول تلفن همراه داشته باشد.

همچنین سازمان گسترش و نوسازی نیز از همان زمان اعلام کنار گذاشتن اتصالات از پروانه اپراتور سوم، آمادگی خود را برای سرمایه گذاری در پروژه اعلام کرد که سرانجام توانست با به دست آوردن موافقت تامین تله کام پیشنهاد پرداخت 20 درصد از مبلغ حق لایسنس و هزینه راه اندازی را مطرح کند. از همین روی این کنسرسیوم در نظر دارد طی برگزاری جلسه ای میزان سهم هر یک از اعضا را مشخص کند.


مبین و حضور در اپراتور اول و سوم
شرکت گسترش الکترونیک مبین ایران (سهامی خاص) شامل گروه شرکت گسترش الکترونیک مبین ایران و شرکت های فرعی است که به صورت شرکت سهامی خاص طی ثبت شرکت ها به ثبت رسیده و صددرصد متعلق به گروه توسعه اقتصادی تدبیر است. در سال 86 با سرمایه یک میلیون تومانی تاسیس شده است. از جمله فعالیت های این شرکت دریافت مجوز سراسری وایمکس و انتقال آن به شرکت ارتباط مبین نت (سهامی خاص) شرکت در مزایده اپراتور سوم، انجام مطالعات و تحقیقات در خصوص پروژه های M-Payment،
M-Banking و فیبر نوری و شرکت در مناقصات راه اندازی شبکه های روستایی شرکت مخابرات که در چهار استان برنده شده و قرارداد منعقد کرده است. شرکت گسترش الکترونیک مبین با کادر مدیریتی خود توانسته در زمینه مخابرات و ارتباطات، یکی از شرکت های بزرگ در کشور باشد و همچنین نقش قابل توجهی در پروژه های فناوری اطلاعات و ارتباطات ایفا کند. به عبارتی فعالیت اصلی این شرکت در زمینه الکترونیک و تجهیزات مرتبط با آن است که براساس مصوبه مجمع شرکت در سال 87، تمام اعضای هیات مدیره به نمایندگی از شرکت سرمایه گذاری تدبیر است که از زیرمجموعه های ستاد اجرایی فرمان امام (ره) انتخاب شده اند. در ترکیب اعضای هیات مدیره این شرکت نام مظفر پوررنجبر به چشم می خورد که پیش از این عضو هیات مدیره ایرانسل بود.
در عین حال نکته قابل توجه در ترکیب اعضای هیات مدیره تامین تله کام حضور وی است که علاوه بر سمت عضو هیات مدیره در شرکت تامین تله کام، مدیرعامل شرکت گسترش الکترونیک مبین نیز است. براساس وعده پور رنجبر، مطابق پروانه، از 9 ماه آینده شبکه اپراتور سوم تلفن همراه ایران که به مدت دو سال از انحصار عرضه سرویس های نسل سوم برخوردار خواهد بود، راه اندازی می شود و سرویس دهی به متقاضیان و مشترکان را آغاز خواهد کرد. از طرفی این شرکت میزان مبلغ پیشنهادی برای سرمایه گذاری در پروژه را اعلام نکرده است.


تامین تله کام از 1200 تا 300 میلیون یورو
شرکت ارتباطات تامین شمس نوین (تامین تله کام) در سال 1386 با سرمایه گذاری شرکت شمس تامین و با هدف ارائه خدمات و محصولات متنوع و با توجه به ظرفیت های بالقوه کشور و منطقه در حوزه فناوری های اطلاعات و ارتباطات تاسیس شد. آنچه در معرفینامه این شرکت مطرح شده از آن به عنوان تنها شرکت تخصصی در مجموعه شرکت های شستا یاد شده در حالی که این شرکت یکی از 16 شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی بوده و علاوه بر آن گروه شرکت های داتک و فن آو نیز به عنوان شرکت های تخصصی در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات شناخته شده و طی سال های اخیر اقدام به ارائه خدمات اینترنت، تلفن اینترنت، وایمکس و حتی دیتاسنتر کرده اند.


سرمایه شرکت تامین تله کام در ابتدای تاسیس هزار و 200 میلیون ریال بوده است. این شرکت پس از به دست آوردن پروانه پروژه اپراتور سوم تلفن همراه اقدام به انتشار اطلاعیه ای در خصوص مشاور خارجی کرد. این در حالی است که براساس مصوبه جدید، الزامی برای مشارکت شریک خارجی در پروژه وجود ندارد. در عین حال که با وجود تجربه حضور یک شریک خارجی بعید به نظر می رسد دیگر شرکت خارجی حاضر به مشارکت در پروژه اپراتور سوم تلفن همراه باشد. هر چند که تامین تله کام وابسته به سازمان تامین اجتماعی در اطلاعیه بین المللی خود اعلام کرده به دنبال انتخاب شریک و مشاور خارجی و با تجربه مخابراتی برای راه اندازی سرویس های نسل دوم و سوم خود در ایران طی سال آینده است. تامین تله کام که به تازگی تغییراتی را در بدنه مدیریتی خود تجربه می کند، قصد دارد تا سال 2014 ، 60 درصد از جمعیت ایران را تحت پوشش سرویس های نسل دوم و 40 درصد را تحت پوشش سرویس های نسل سوم تلفن همراه قرار دهد. طی تماسی که با ذبیح الله فیض آبادی مدیرعامل جدید تامین تله کام برای دریافت اطلاع از نحوه تقسیم سهم میان اعضای کنسرسیوم گرفته شد وی از ارائه هرگونه اطلاعات در این زمینه خودداری کرد.


سازمان گسترش و سهم 20 درصدی
سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران نیز پیش از این برای حضور در این مزایده و حل مشکل سرمایه گذاری آن اعلام آمادگی کرده بود. حتی این سازمان خواستار دریافت پروانه اپراتور سوم شده بود که به گفته مسوولان آن با مشارکت بخش خصوصی می توانست مسائل سرمایه گذاری را برطرف کند. به گفته رمضانعلی صادق زاده معاون فناوری های های تک سازمان گسترش و نوسازی صنایع پس از دریافت پروانه اپراتور سوم از سوی تامین تله کام نامه ای مبنی بر درخواست پذیرش این سازمان برای سرمایه گذاری ارسال شد که مورد موافقت تامین تله کام قرار گرفت. وی دراین باره می گوید: «براساس پیشنهادی که از سوی این سازمان مطرح شد، قرار است در صورت موافقت تامین تله کام 20 درصد مبلغ حق لایسنس و هزینه راه اندازی پروژه حدود سه هزار و 200 میلیارد تومان از سوی سازمان گسترش و نوسازی تامین شود.» وی ادامه می دهد: «اما اینکه آیا با این پیشنهاد موافقت یا اینکه میزان سهم ما چقدر خواهد بود، اطلاعی داده نشده است.»


طبق گفته های صادق زاده، سازمان گسترش و نوسازی صنایع در قانون اصل 44 به عنوان سازمان توسعه ای شناخته شده که با مشارکت بخش خصوصی حداکثر 49 درصد در صنایع پیشرفته و مناطق محروم سرمایه گذاری می کند. وظیفه این سازمان مشارکت با بخش خصوصی و کمک به این بخش برای سرمایه گذاری است که در نهایت نیز مدیریت به بخش خصوصی واگذار می شود. این اظهارات در حالی بیان می شود که سازمان گسترش به عنوان یک نهاد دولتی مطرح شده بود چراکه حاکمیت آن دولتی بوده و اعضای هیات مدیره و مدیرعامل آن از سوی دولت مشخص می شود. اما به اعتقاد صادق زاده این سازمان تنها شرایط را با سرمایه گذاری حداکثر 49 درصدی برای حضور بخش خصوصی فراهم می آورد. با این وجود باید منتظر ماند و دید تامین تله کام میزان سهم هر کدام از اعضای کنسرسیوم را چه مقدار تعیین و آیا این پروژه با مشارکت مشاور خارجی فعالیت خود را آغاز خواهد کرد یا نه؟

هیچ نظری موجود نیست:

بايگانی وبلاگ