۱۳۸۸ آبان ۹, شنبه

سخنان كوتاه از بزرگان جهان

طلوع و غروب عشق ، خود را به وسیلۀ درد تنهایی و جدایی محسوس می سازد . لابرویر

دشواری ، به هدف ما ارزش می بخشد . دشواری بیشتر ، ارزش فزونتر . ارد بزرگ

در زندگی ثروت حقیقی مهربانی است ، و بینوایی حقیقی خودخواهی . وینه

اصل پارتو می گوید که شما می توانید کارها را به دو دسته تقسیم کنید : تعداد کمی کارهای مهم و تعداد زیادی کارهای بی اهمیت . شما مشغول انجام کدامیک هستید؟ . برایان تریسی

موسیقی؛ صدای خداست.
پور سینا

سختی های بزرگ به آدمی نیرویی دو چندان می بخشد . ارد بزرگ

آز مایه نگرانی و تشویش خاطر است . بزرگمهر

برای غلبه بر تعلل در کار ، قبل از شروع ، با تهیه لیستی از تمام مراحل انجام کار خود را کاملا آماده کنید . برایان تریسی

راز جوانی من در این است که هر روز چیز تازه ای یاد می گیریم .
سولون

گیتی همواره در حال زایش است و پویشی آرام در همه گونه های آن در حال پیدایش است . ارد بزرگ

بدست آوردن آنچه را که ما آرزو داریم موفقیت است اما چیزی را که برای بدست آوردنش تلاش نمی کنیم ، خوشبختی است . لوسیا

همیشه قبل از انجام هر کار کوچک و جزئی از خود بپرسید : اگر این کار اصلا انجام نشود چه پیش خواهد آمد؟ . برایان تریسی

آن کس که به آموختن کوشاتر و گوشش به دانش نیوشاتر است ، امیدوارترین کسان است .
بزرگمهر

نرمش و سازگاری با گیتی از هر کمین دلهره آوری ، رهایی مان خواهد بخشید . ارد بزرگ

وارد عمل شدن بدون برنامه ریزی علت همه شکست هاست . آلکس مک کنزی

هرگز وسوسه نشوید که ابتدا کارهای جزئی را انجام دهید . این کار ممکن است همه زحمات شما را به باد دهد . برایان تریسی

منبع :
http://andylopen.blogfa.com/post-73.aspx

نادر شاه افشار

نادر شاه افشار از ایل افشار بود او از مشهورترین پادشاهان ایران بعد از اسلام است ، ابتدا نادر قلی یا ندرقلی نامیده می شد موقعی که افغانها و روس ها و عثمانی ها از اطراف بایران دست انداخته بودند و مملکت در نهایت هرج و مرج بود یکعده سوار با خود همراه کرد و به طهماسب صفوی که کین پدر برخواسته بود همراه شد فتنه های داخلی را خواباند افغانها را هم بیرون ریخت ، شاه طهماسب صفوی از شهرت و اعتبار نادر در بین مردم دچار رشک و حسادت گشت و برای نشان دادن قدرت خود با لشکری بزرگ به سوی عثمانی تاخت و در آن جنگ هزاران سرباز ایرانی را در جنگ چالدران بدلیل عدم توانایی به کشتن داد و خود از میدان جنگ گریخت نادر با سپاهی اندک و خسته از کارزار از مشرق به سوی مغرب ایران تاخت و تا قلب کشور عثمانی پیش رفت و سرزمینهای بسیاری را به خاک ایران افزود و از آنجا به قفقاز تحت اشغال روس ها رفت که با کمال تعجب دید روسها خود پیش از روبرو شدن با او پا به فرار گذاشته اند در مسیر بر گشت در سال 1148 در دشت مغان در مجلس ریش سفیدان ایران از فرماندهی ارتش استعفا نمود و دلیلش اعمال پس پرده خاندان صفوی بود . و خود عازم مشهد شد در نزدیکی زنجان سوارانی نزدش آمدند و خبر آوردند که مجلس به لیاقت شما ایمان دارد و در این شراط بهتر است نادر همچنان ارتش دار ایران باقی بماند و کمر بند پادشاهی را بر کمرش بستند . او سه بار به هند اخطار نمود که افسران اشرف افغان را که حدودا 800 نفر بودند و در قتل عام مردم ایران نقش داشتند را به ایران تحویل دهد که در پی عدم تحویل آنها سپاه ایران از رود سند گذشتند و هندوستان را تسخیر نمود ند 800 متجاوز افغان را در بازار دهلی به دار زدند و بازگشتند و نادر شاه حکومت محمد گورکانی را به او بخشید و گفت ما متجاوز نیستیم اما از حق مردم خویش نیز نخواهیم گذشت محمد گورکانی بخاطر این همه جوانمردی نادر از او خواست هدیه ای از او بخواهد و نادر قبول نکرد و در پی اسرار او گفت جوانان ایران به کتاب نیازمندند سالها حضور اجنبی تاریخ مکتوب ما را منهدم نموده است محمد گورکانی متعجب شد او علاوه بر کتابها جواهرات بسیاری به نادر هدیه نمود که بسیاری از آن جواهرات اکنون پشتوانه پول ملی ایرا ن در بانک مرکزی است . 12 سال سطنت نمود و در سال 1160 بوسیله عده ای خائن کشته شد . نکته قابل ذکر آنست که او از 15 سالگی تا 25 سالگی بهمراه مادرش در بردگی ازبکان گرفتار بود و با مرگ مادرش از اردوگاه ازبکان گریخت و پس از آن با جوانان آزادیخواهی همپیمان شد .



نادر شاه افشار در حال حاضر یکی از دو پادشاه محبوب گذشتگان ایران است نام او و کورش هخامنشی دل ایرانیان را گرم و به شوق می آورد . اندیشمند میهن پرست کشورمان(( ارد بزرگ )) در مورد نادر شاه افشار می گوید : او توانست از خراب آبادی که دشمنان برایمان ساخته بودند کشوری باشکوه بسازد نام او همیشه برای ایرانیان آشنا و دوست داشتنی خواهد بود .


در اینجا گزیده ای از سخنان نادر شاه افشار پادشاه ایران زمین را تقدیم می کنم :

نادر شاه افشار : میدان جنگ می تواند میدان دوستی نیز باشد اگر نیروهای دو طرف میدان به حقوق خویش اکتفا کنند .

نادر شاه افشار : سکوت شمشیری بوده است که من همیشه از آن بهره جسته ام .

نادر شاه افشار : تمام وجودم را برای سرفرازی میهن بخشیدم به این امید که افتخاری ابدی برای کشورم کسب کنم .

نادر شاه افشار : باید راهی جست در تاریکی شبهای عصیان زده سرزمینم همیشه به دنبال نوری بودم نوری برای رهایی سرزمینم از چنگال اجنبیان ، چه بلای دهشتناکی است که ببینی همه جان و مال و ناموست در اختیار اجنبی قرار گرفته و دستانت بسته است نمی توانی کاری کنی اما همه وجودت برای رهایی در تکاپوست تو می توانی این تنها نیروی است که از اعماق و جودت فریاد می زند تو می توانی جراحت ها را التیام بخشی و اینگونه بود که پا بر رکاب اسب نهادم به امید سرفرازی ملتی بزرگ .

نادر شاه افشار : از دشمن بزرگ نباید ترسید اما باید از صوفی منشی جوانان واهمه داشت . جوانی که از آرمانهای بزرگ فاصله گرفت نه تنها کمک جامعه نیست بلکه باری به دوش هموطنانش است.

نادر شاه افشار : اگر جانبازی جوانان ایران نباشد نیروی دهها نادر هم به جای نخواهد رسید .

نادر شاه افشار : خردمندان و دانشمندان سرزمینم ، آزادی اراضی کشور با سپاه من و تربیت نسلهای آینده با شما ، اگر سخن شما مردم را آگاهی بخشد دیگر نیازی به شمشیر نادرها نخواهد بود .

نادر شاه افشار : وقتی پا در رکاب اسب می نهی بر بال تاریخ سوار شده ای شمشیر و عمل تو ماندگار می شود چون هزاران فرزند به دنیا نیامده این سرزمین آزادی اشان را از بازوان و اندیشه ما می خواهند . پس با عمل خود می آموزانیم که پدرانشان نسبت به آینده آنان بی تفاوت نبوده اند .و آنان خواهند آموخت آزادی اشان را به هیچ قیمت و بهایی نفروشند .

نادر شاه افشار : هر سربازی که بر زمین می افتد و روح اش به آسمان پر می کشد نادر می میرد و به گور سیاه می رود نادر به آسمان نمی رود نادر آسمان را برای سربازانش می خواهد و خود بدبختی و سیاهی را ، او همه این فشارها را برای ظهور ایران بزرگ به جان می خرد پیشرفت و اقتدار ایران تنها عاملی است که فریاد حمله را از گلوی غمگینم بدر می آورد و مرا بی مهابا به قلب سپاه دشمن می راند ...

نادر شاه افشار : شاهنامه فردوسی خردمند ، راهنمای من در طول زندگی بوده است .

نادر شاه افشار : فتح هند افتخاری نبود برای من دستگیری متجاوزین و سرسپردگانی مهم بود که بیست سال کشورم را ویران ساخته و جنایت و غارت را در حد کمال بر مردم سرزمینم روا داشتند . اگر بدنبال افتخار بودم سلاطین اروپا را به بردگی می گرفتم . که آنهم از جوانمردی و خوی ایرانی من بدور بود .

نادر شاه افشار : کمربند سلطنت ، نشان نوکری برای سرزمینم است نادرها بسیار آمده اند و باز خواهند آمد اما ایران و ایرانی باید همیشه در بزرگی و سروری باشد این آرزوی همه عمرم بوده است .

نادر شاه افشار : هنگامی که برخواستم از ایران ویرانه ای ساخته بودند و از مردم کشورم بردگانی زبون ، سپاه من نشان بزرگی و رشادت ایرانیان در طول تاریخ بوده است سپاهی که تنها به دنبال حفظ کشور و امنیت آن است .

نادر شاه افشار : لحظه پیروزی برای من از آن جهت شیرین است که پیران ، زنان و کودکان کشورم را در آرامش و شادان ببینم .

نادر شاه افشار : برای اراضی کشورم هیچ وقت گفتگو نمی کنم بلکه آن را با قدرت فرزندان کشورم به دست می آورم .

نادر شاه افشار : گاهی سکوتم ، دشمن را فرسنگها از مرزهای خودش نیز به عقب می نشاند .

نادر شاه افشار :کیست که نداند مردان بزرگ از درون کاخهای فرو ریخته به قصد انتقام بیرون می آیند انتقام از خراب کننده و ندای از درونم می گفت برخیز ایران تو را فراخوانده است و برخواستم

همچون ببری درنده و خشمگین باش اما از کنار آهوی بی پناهی به آرامی گذر کن


برگرفته از وبلاگ http://mjs1998.blogfa.com/




اس ام اس جملات كوتاه ولی عمیق

نمی‌توانیم کاری کنیم که مرغان غم بالای سر ما پرواز نکنند اما می‌توانیم نگذاریم که روی سر ما آشیانه بسازند. ضرب‌المثل چینی

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *


حتی میمونها نیز گاهی از درخت می‌افتند . ضرب‌المثل ‌ژاپنی

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *



نمی‌توانیم کاری کنیم که مرغان غم بالای سر ما پرواز نکنند اما می‌توانیم نگذاریم که روی سر ما آشیانه بسازند. ضرب‌المثل چینی

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *


حتی میمونها نیز گاهی از درخت می‌افتند . ضرب‌المثل ‌ژاپنی

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *


بدگویی ، رسوایی در پی دارد . ارد بزرگ

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *


اگر می‌خواهید فرزندانتان روی پای خود بایستند، مسؤولیت‌هایی روی دوش آنها بگذارید. ابیگیل فون بورن


اامه در آدرس زیر :
http://fullsms.mihanblog.com/post/12

۱۳۸۸ آبان ۸, جمعه

فردوسی بزرگ از :::IR3AT:::



ویژگیهای هنری شاهنامه
"شاهنامه"، حافظ راستین سنت های ملی و شناسنامه قوم ایرانی است. شاید بی وجود این اثر بزرگ، بسیاری از عناصر مثبت فرهنگ آبا و اجدادی ما در طوفان حوادث تاریخی نابود می شد و اثری از آنها به جای نمی ماند.
اهمیت شاهنامه فقط در جنبه ادبی و شاعرانه آن خلاصه نمی شود و پیش از آن که مجموعه ای از داستانهای منظوم باشد، تبارنامه ای است که بیت بیت و حرف به حرف آن ریشه در اعماق آرزوها و خواسته های جمعی، ملتی کهن دارد. ارد بزرگ متفکر شهیر کشورمان می گوید : ایرانیان نیک نامی و پاکی تبار گذشتگان خویش را در شاهنانه فردوسی می بینند و در هر دودمانی که باشند برآن راه خواهند بود .
ملتی که در همه ادوار تاریخی، نیکی و روشنایی را ستوده و با بدی و ظلمت ستیز داشته است.
شاهنامه، منظومه مفصلی است که حدوداً از شصت هزار بیت تشکیل شده است و دارای سه دوره اساطیری، پهلوانی، تاریخی است.
فردوسی بر منابع بازمانده کهن، چنان کاخ رفیعی از سخن بنیان می نهد که به قول خودش باد و باران نمی تواند گزندی بدان برساند و گذشت سالیان بر آن تأثیری ندارد.
در برخورد با قصه های شاهنامه و دیگر داستانهای اساطیری فقط به ظاهر داستانها نمی توان بسنده کرد.
زبان قصه های اساطیری، زبانی آکنده از رمز و سمبل است و بی توجهی به معانی رمزی اساطیر، شکوه و غنای آنها را تا حد قصه های معمولی تنزل می دهد.
حکیم فردوسی خود توصیه می کند:
تو این را دوغ و فسانه مدان
به یکسان روش در زمانه مدان
از او هر چه اندر خورد با خرد
دگر بر ره رمز معنی برد
شاهنامه روایت نبرد خوبی و بدی است و پهلوانان، جنگجویان این نبرد دائمی در هستی اند.
جنگ کاوه و ضحاک ظالم، کین خواهی منوچهر از سلم و تور، مرگ سیاوش به دسیسه سودابه و . . . همه حکایت از این نبرد و ستیز دارند.
تفکر فردوسی و اندیشه حاکم بر شاهنامه همیشه مدافع خوبی ها در برابر ظلم و تباهی است. ایران که سرزمین آزادگان محسوب می شود همواره مورد آزار و اذیت همسایگانش قرار می گیرد.
زیبایی و شکوه ایران، آن را در معرض مصیبت های گوناگون قرار می دهد و از همین رو پهلوانانش با تمام توان به دفاع از موجودیت این کشور و ارزشهای عمیق انسانی مردمانش بر می خیزند و جان بر سر این کار می نهند.
برخی از پهلوانان شاهنامه نمونه های متعالی انسانی هستند که عمر خویش را به تمامی در خدمت همنوعان خویش گذرانده است.
پهلوانانی همچون فریدون، سیاوش، کیخسرو، رستم، گودرز و طوس از این دسته اند.
شخصیت های دیگری نیز همچون ضحاک و سلم و تور وجودشان آکنده از شرارت و بدخویی و فساد است.
آنها مأموران اهریمنند و قصد نابودی و فساد در امور جهان را دارند.
قهرمانان شاهنامه با مرگ، ستیزی هماره دارند و این ستیز نه روی گردانی از مرگ است و نه پناه بردن به کنج عافیت، بلکه پهلوان در مواجهه و درگیری با خطرات بزرگ به جنگ مرگ می رود و در حقیقت، زندگی را از آغوش مرگ می دزدد.
اغلب داستانهای شاهنامه بی اعتباری دنیا را به یاد خواننده می آورد و او را به بیداری و درس گرفتن از روزگار می خواند ولی در همین حال آنجا که هنگام سخن عاشقانه می رسد فردوسی به سادگی و با شکوه و زیبایی موضوع را می پروراند.
نگاهی به پنج گنج نظامی در مقایسه با شاهنامه، این حقیقت را بر ما نمایان تر می کند. در پنج گنج، شاعر عارف که ذهنیتی تغزلی و زبانی نرم و خیال انگیز دارد، در وادی حماسه چنان غریق تصویرسازی و توصیفات تغزلی شده که جای و مقام زبان حماسه را فراموش کرده است حال آنکه که فردوسی حتی در توصیفات تغزلی در شأن زبان حماسه، از تخیل و تصاویر بهره می گیرد و از ازدحام بیهوده تصاویر در زبان حماسی اش پرهیز می کند.


تصویرسازی
تصویرسازی در شعر فردوسی جایی بسیار مهم دارد. شاعر با تجسم حوادث و ماجراهای داستان در پیش چشم خواننده او را همراه با خود به متن حوادث می برد، گویی خواننده داستان را بر پرده سینما به تماشا نشسته است.
تصویرسازی و تخیل در اثر فردوسی چنان محکم و متناسب است که حتی اغلب توصیفات طبیعی درباره طلوع، غروب، شب، روز و . . . در شعر او حالت و تصویری حماسی دارد و ظرافت و دقت حکیم طوس در چنین نکاتی موجب هماهنگی جزئی ترین امور در شاهنامه با کلیت داستان ها شده است.
چند بیت زیر در توصیف آفتاب بیان شده است:
چو خورشید از چرخ گردنده سر
برآورد بر سان زرین سپر
***
پدید آمد آن خنجر تابناک
به کردار یاقوت شد روی خاک
***
چو زرین سپر برگرفت آفتاب
سرجنگجویان برآمد ز خواب
و این هم تصویری که شاعر از رسیدن شب دارد:
چو خورشید تابنده شد ناپدید
شب تیره بر چرخ لشگر کشید
موسیقی
موسیقی در شعر فردوسی از عناصر اصلی شعر محسوب می شود. انتخاب وزن متقارب که هجاهای بلند آن کمتر از هجاهای کوتاه است، موسیقی حماسی شاهنامه را چند برابر می کند.
علاوه بر استفاده از وزن عروضی مناسب، فردوسی با به کارگیری قافیه های محکم و هم حروفیهای پنهان و آشکار، انواع جناس، سجع و دیگر صنایع لفظی تأثیر موسیقایی شعر خود را تا حد ممکن افزایش می دهد.
اغراقهای استادانه، تشبیهات حسی و نمایش لحظات طبیعت و زندگی از دیگر مشخصات مهم شعر فردوسی است.
برآمد ز هر دو سپه بوق و کوس
هوا نیلگون شد، زمین آبنوس
چو برق درخشنده از تیره میغ
همی آتش افروخت از گرز و تیغ
هوا گشت سرخ و سیاه و بنفش
ز بس نیزه و گونه گونه درفش
از آواز دیوان و از تیره گرد
ز غریدن کوس و اسب نبرد
چکاچاک گرز آمد و تیغ و تیر
ز خون یلان دشت گشت آبگیر
زمین شد به کردار دریای قیر
همه موجش از خنجر و گرز و تیر
دمان بادپایان چو کشتی بر آب
سوی غرق دارند گفتی شتاب

منبع داستانهای شاهنامه
نخستین کتاب نثر فارسی که به عنوان یک اثر مستقل عرضه شد، شاهنامه ای منثور بود.
این کتاب به دلیل آن که به دستور و سرمایه "ابومنصور توسی" فراهم آمد، به "شاهنامه ابومنصوری" شهرت دارد و تاریخ گذشته ایران به حساب می آید.
اصل این کتاب از میان رفته و تنها مقدمه آن که حدود پانزده صفحه می شود در بعضی نسخه های خطی شاهنامه موجود است.
علاوه بر این شاهنامه، یک شاهنامه منثور دیگر به نام شاهنامه ابوالموید بلخی وجود داشته که گویا قبل از شاهنامه ابومنصوری تألیف یافته است، اما چون به کلی از میان رفته درباره آن نمی توان اظهارنظر کرد.
پس از این دوره در قرن چهارم شاعری به نام دقیقی کار به نظم در آوردن داستانهای ملی ایران را شروع کرد.
دقیقی زردشتی بود و در جوانی به شاعری پرداخت.
او برخی از امیران چغانی و سامانی را مدح گفت و از آنها جوایز گرانبها دریافت کرد.
دقیقی ظاهراً به دستور نوح بن منصور سامانی مأموریت یافت تا شاهنامه ی ابومنصوری را که به نثر بود به نظم در آورد.
دقیقی، هزار بیت بیشتر از این شاهنامه را نسروده بود و هنوز جوان بود که کشته شد (حدود 367 یا 369 هـ. ق) و بخش عظیمی از داستانهای شاهنامه ناسروده مانده بود.
فردوسی استاد و هشمهری دقیقی کار ناتمام او را دنبال کرد.
از این رو می توان شاهنامه دقیقی را منبع اصلی فردوسی در سرودن شاهنامه دانست.

بخش های اصلی شاهنامه
موضوع این شاهکار جاودان، تاریخ ایران قدیم از آغاز تمدن نژاد ایرانی تا انقراض حکومت ساسانیان به دست اعراب است و کلاً به سه دوره اساطیری، پهلوی و تاریخی تقسیم می شود.
دوره اساطیری
این دوره از عهد کیومرث تا ظهور فریدون ادامه دارد. در این عهد از پادشاهانی مانند کیومرث، هوشنگ، تهمورث و جمشید سخن به میان می آید. تمدن ایرانی در این زمان تکوین می یابد. کشف آتش، جدا کرن آهن از سنگ و رشتن و بافتن و کشاورزی کردن و امثال آن در این دوره صورت می گیرد.
در این عهد جنگها غالباً جنگ های داخلی است و جنگ با دیوان و سرکوب کردن آنها بزرگ ترین مشکل این عصر بوده است. (بعضی احتمال داده اند که منظور از دیوان، بومیان فلات ایران بوده اند که با آریایی های مهاجم همواره جنگ و ستیز داشته اند)
در پایان این عهد، ضحاک دشمن پاکی و سمبل بدی به حکومت می نشیند، اما سرانجام پس از هزار سال فریدون به یاری کاوه آهنگر و حمایت مردم او را از میان می برد و دوره جدید آغاز می شود.
دوره پهلوانی
دوره پهلوانی یا حماسی از پادشاهی فریدون شروع می شود. ایرج، منوچهر، نوذر، گرشاسب به ترتیب به پادشاهی می نشیند. جنگهای میان ایران و توران آغاز می شود.
پادشاهی کیانی مانند: کیقباد، کیکاووس، کیخسرو و سپس لهراست و گشتاسب روی کار می آیند. در این عهد دلاورانی مانند: زال، رستم، گودرز، طوس، بیژن، سهراب و امثال آنان ظهور می کنند.
سیاوش پسر کیکاووس به دست افراسیاب کشته می شود و رستم به خونخواهی او به توران زمین می رود و انتقام خون سیاوش را از افراسیاب می گیرد. در زمان پادشاهی گشتاسب، زرتشت پیغمبر ایرانیان ظهور می کند و اسفندیار به دست رستم کشته می شود.
مدتی پس از کشته شدن اسفندیار، رستم نیز به دست برادر خود، شغاد از بین می رود و سیستان به دست بهمن پسر اسفندیار با خاک یکسان می گردد، و با مرگ رستم دوره پهلوانی به پایان می رسد.
دوره تاریخی
این دوره با ظهور بهمن آغاز می شود و پس از بهمن، همای و سپس داراب و دارا پسر داراب به پادشاهی می رسند.
در این زمان اسکندر مقدونی به ایران حمله می کند و دارا را که همان داریوش سوم است می کشد و به جای او بر تخت می نشیند.
پس از اسکندر دوره پادشاهی اشکانیان در ابیاتی چند بیان می گردد و سپس ساسانیان روی کار می آیند و آن گاه حمله عرب پیش می آید و با شکست ایرانیان شاهنامه به پایان می رسد


ادامه مطلب در آدرس زیر
http://www.ir3at.org/showthread.php?t=23768

سخنان ارد بزرگ و شهاب الدین سهروردی از سایت رسمی مجيد اخشابي

زندگیم پایان نیافت


یه زمانی مثل خیلی از شما پندها و اندرزهای سایتها را فقط برای سرگرمی می خواندم اما امروز با چشمان خیس می گویم زندگی دوباره خودم را مدیون همین جملات ساده و بی پیرایه هستم همین قدر بگویم که این جمله جان مرا نجات بخشید " اگر جانت در خطر بود بجای پنهان شدن بکوش همگان را از گرفتاری خویش آگاه سازی" . در لحظات اضطراب و ترس این حرف (( ارد بزرگ )) کمکم کرد تا بتوانم خودم را از مرگ حتمی نجات بخشم . پس هر چه گل سرخ است تقدیم به او باد ... که نگذاشت غنچه زندگی مهدیه پر پر شود .







برآزندگان گرما بخشند ، سخن و گفتار آنان راه روشن آیندگان است . ارد بزرگ Orod Bozorg

دوستی هیچ کس صافی نگردد تا دوستی از مشوب کدورت نگاه دارد . و این چنین دوست خالص کجا یابم ؟ . سهروردی Sohrevardi




دارایی برآزندگان ، دلی سرشار از امید است به پهنه و گستره آسمانها . ارد بزرگ Orod Bozorg

دوستی های این روزگار چون بازرگانی شده است : آن وقت بر دوستی شوند که حاجتی پدید آید و مراعات این دوست فرو گذارند ، چون بی نیازی پدید آید . سهروردی Sohrevardi




پرهای خون آلود برآزندگان نقش زیبای آزادی آیندگان است . ارد بزرگ Orod Bozorg

ای برادران حقیقت ، خویشتن همچنان فراگیرید که خارپشت باطن های خویشتن را به صحرا آورد و ظاهرهای خود پنهان کند . که به خدای که باطن شما آشکار است و ظاهر شما پوشیده . سهروردی Sohrevardi




کجاست سینه کش کوهستان سرد و بلندی که گامهای برآزندگان را بر تن خویش به یادگار نداشته باشد ؟ . ارد بزرگ Orod Bozorg

ای برادران حقیقت ، همچنان از پوست برون آیید که مار بیرون آید و همچنان روید که مور رود . که آواز پای شما کس نشنود . سهروردی Sohrevardi




برآزندگان به گفتار سخیف و کم ارزش زندگی خویش را تباه نمی سازند . ارد بزرگ Orod Bozorg

بر مثال کژدم باشید که پیوسته سلاح شما پس پشت شما بود . که شیطان از پس برآید . سهروردی Sohrevardi


ادامه در
سایت رسمی مجيد اخشابي: تالار گفتمان
http://www.majidakhshabi.com/ftopicp-32580-.html

سخنان بزرگان جهان از سایت رسمی مجيد اخشابي




شناور بودن خرد آدم در جهان احساس به او ميدان بروز و رشد هنر را داده است . ارد بزرگ



معني حيات را درزيبائي و قدرت اراده بايد جستجو کرد. ماکسيم گورکي



براي آنکه عمر طولاني باشد، بايد آهسته زندگي کنيم. سيسرون



دست استاد خويش را ببوس ، چون او هم پدر است هم پرورنده خرد . ارد بزرگ



شمشيري عليه مهرباني وجود ندارد. ضرب المثل ژاپني



بزرگترين نابکاري آن است که بپنداريم براي آنکه برترين باشيم بايد دست به ويرانگري چهره ديگران بزنيم . ارد بزرگ



رضايت وجدان تنها پس از انجام وظيفه است. اسمايلز



ارزش اخلاقي ، بسته به تعداد وظايفي است که انسان انجام مي دهد. مترلينگ


ادامه در
سایت رسمی مجيد اخشابي: تالار گفتمان
http://www.majidakhshabi.com/ftopicp-32581-.html#32581

۱۳۸۸ آبان ۷, پنجشنبه

استفاده از سلول‌هاي مصنوعي به عنوان باتري!

دانشمند‌ان موفق به ابداع يك سلول مصنوعي شده‌اند كه مانند باتري كوچكي عمل مي‌كند.

به گزارش سرويس «علمي» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، به گفته دانشمند‌ان، اين سلول يك مدل مصنوعي بسيار ساده شده است كه راه را براي ساخت سلول‌هاي واقعي توليد كننده ولتاژهاي الكتريكي هموار خواهد كرد.

محققان تاكيد كردند: اين مدل سلولي هم چنين به عنوان باتري كوچكي عمل مي‌كند كه مي‌تواند جايگزيني عملي براي ابزار جامد و متداول توليد كننده انرژي شود.

اين سلول حاصل تلاش محققان دانشگاه ييل و انستيتو ملي استانداردها و فن‌آوري در آمريكا است.

هر سلول مصنوعي كه توسط ديويد لاوان، محقق اين انستيتو و دستياران وي ساخته شده داراي يك قطره محلول آبي شامل يك نوع نمك (يون‌هاي پتاسيم و كلريد) است كه در ميان ديواري از يك چربي و يك مولكول محصور شده است.

يك انتهاي اين مولكول به مولكول‌هاي آب منتهي مي‌شود، در حالي كه انتهاي ديگر آن مولكول‌هاي آب را دفع مي‌كند.

دانشمند‌ان همچنين پروتئيني حاصل از يك باكتري را به اين مجموعه اضافه كرده‌اند كه حاصل اين تركيب توليد قطب‌هايي است كه مانند قطب‌هاي يك سلول بيولوژيك عمل مي‌كنند و در نتيجه حكم يك باتري كوچك را دارد.

هفتم آبان روز تولد كورش كبير

کورش فرزند کمبوجیه و ماندانا بر پدر بزرگ خویش استاگ شورید و پادشاهی ایران را در دست گرفت و دودمان هخامنشیان را بنیاد نهاد.

در سال 546 قبل از میلاد , کراسوس شاه لیدیا با اندیشه پیروزی بر سرزمین پارسیان یورشبر ایران زمین را آغاز کرد. وی پیش از یورش, از کاهن معبد دلفی در یونان در زمینه یورش به پارسیان نگر(نظر)خواهی کرد و کاهن به او وعده داد که اگر حمله کند, امپراطوری بزرگی را نابود خواهد کرد.جنگ با ایران برای لیدیا یک فاجعه تاریخی بود. کروسوس بسختی شکست خورد. کورش خاک لیدیا را در هم نوردید. کروسوس به اسارت ایرانیان در آمد و خاک لیدیا(ترکیه فعلی) ضمیمه شاهنشاهی کورش قرار گرفت و مرزهای شرقی ایران به دریای اژه رسید. کورش کراسوس را بخشید و از او یک فرمانده با وفا ساخت و بعدها همین کراسوس و ارتش لیدیا برای پیشبرد هدفهای امنیت گسترانه کورش نبردها کردند.
کورش که شخصیتی آزاد اندیش و عاری از پی دورزی(تعصب) بود , خدایان و ادیان ملل شکست خورده را به رسمیت شناخت , همگان را در اجرای مراسم دینیشان آزاد گذاشت, معابدشان را در زیر پوشش کمکهای دولتی قرار داد و بدینسان دل های همه ی ملت های مغلوب را بسوی خویش جلب کرد. چشم تاریخ تا آن هنگام چنان فاتح پر مهر و شفقتی را به خود ندیده بود و ملت های مغلوب در برابر این همه مهر و بزرگواری چاره ای جز محبت او را نداشتند و دوستی او در دل همه اقوام تحت قرمانروائی ایران ریشه دواند.
پس از اینکه مرزهای شرقی ایران در جوار بابل قرار گرفت, آوازه انساندوستی و بزرگمنشی کورش به میانرودان رسید و بابلیان را که از جور ستمگری به نام نبونهید به تنگ آمده بودند بر آن داشت که دست استمداد بسوی کورش دراز کنند. فتح امپراطوری بابل برای کورش با همکاری مردم بابل و هماهنگی روحانیون مردوخ انجام شد.
کورش با ایمان به سرزمین ایران , جهان گشائی را به هدف برقرار کردن آشتی و آسایش و برابری و از میان بردن ستم و ناراستی انجام میداد. هر کشوری را که گشود, فرمانروائیش را دوباره به همان حکومتگران پیشین واگذاشته بود تا از سوی او سرزمین خودشان را با دادگری اداره کنند. در هیچ جا به معابد و متولیان امور دینی ملل مغلوب آسیب وارد نکرد
کورش پس از تسخیر بابل اعلام بخشش همگانی کرد, ادیان بومی را آزاد اعلام کرد, هیچ انسانی را به بردگی نگرفت و سپاهیانش را از تجاوز به جان و مال رعایا باز داشت و دستور داد خرابیهای جنگ را بازسازی کنند و در این راه خود پیش قدم شد و شروع به بازسازی دیوار شهر کرد. در میانرودان چهل هزار یهودی توسط شاهان آشور و بابل برای بردگی به این منطقه آورده شده بودند. کورش دستور آزادی آنها را صادر کرد و به آنها وعده داد موجبات برگشتشان را به سرزمینشان فراهم کند.بعد از فتح میانرودان, شام(سوریه) . فینیقیه و فلسطین نیز ضمیمه خاک ایران شدند
در استوانه معروف به اعلامیه حقوق بشر این پادشاه انساندوست چنین نوشته است:
منم کورش شاه جهان, شاه بزرگ, شاه شکوهمند, شاه بابل, شاه سومر و اکاد, شاه چهار اقلیم بزرگ جهان, پور کمبوجیه شاه بزرگ شاه انشان, نوه کورش شاه بزرگ شاه انشان, از دودمان شاهان روزگاران دور.... هنگامی که دوستانه قدم درون بابل نهادم و در میان هلهله های شادی مردم کاخ شاهان و تختگاه آنها را به تصرف در آوردم سلطان بزرگ مردوخ دلهای نیک مردان بابل را با من همراه ساخت زیرا من همواره بر آن بودم که او را بزرگ بدارم و بستایم. سپاه بزرگ من در آرامش و نظم وارد بابل شدند من به هیچکس اجازه ندادم که در سومر و اکاد دست به تجاوز و تعدی بزند.من در بابل و دیگر شهر های مقدس نظم و امنیت برقرار کردم.از آن پس مردم بابل به آزادی رسیدند و یوغ بردگی از دوششان برداشته شد... مردم این سرزمینها را به سرزمینهایشان برگرداندم و املاکشان را به آنان باز دادم.
رفتار انساندوستانه کورش با اقوام معلوب از او یک شخصیت مقدس و مافوق بشری ساخت. روحانیون بابل او را پیامبر مردوخ , و انبیای اسرائیل او را شبان یهوه و مسیح موعود و تجسم عینی خدای دادگستر خوانده اند. مسلمانان او را ذوالقرنین می دانند.که نامش در قرآن آمده است . و چه زیبا گفته است ارد بزرگ که : کورش نماد فرمانروایان نیک اندیش است و نام او می ماند ، چرا که از راستی و کمک به آدمیان روی برنگرداند .

مرزهای کشور کورش در شرق از حدود رود سند و رود سیحون آغاز می شد و در غرب به دریای مدیترانه و دریای اژه می رسید.نقش کورش در سازندگی تاریخ اهمیت ویژه ای دارد. در این زمینه گزینوفون می گوید: "کشور کورش بزرگترین و شکوهمندترین بود و این سرزمین پهناور را کورش به نیروی تدبیرش یک تنه اداره می کرد. کورش چنان به ملتهائی که در این سرزمینها می زیستند دلبستگی داشتو از آنها مواظبت می نمود که گوئی همه آنها فرزند اویند.مردم این سرزمینها نیز به بوبه خود ویرا پدر و سرپرست غمخوار خودشان می دانستند. کارگزاران دولت در عهد کورش به تمامی عهد و پیمانها و سوگندهایشان وفاداری نشان میدادند و از او فرمان می بردند."
کورش پس از حدودا 23 سال فرمانروائی درگذشت و پیکرش در پاسارگاد به خاک سپرده شد


ماخذ :forgetme_for_ever
http://en.netlog.com/forgetme_for_ever/blog/blogid=3476066

موسيقي، توان مغز را در تشخيص اصوات افزايش مي‌دهد

پژوهشگران در مطالعات جديدي دريافته‌اند كه موسيقي توانايي مغز را در تشخيص صداها افزايش مي‌دهد.

به گزارش سرويس «علمي» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اين محققان مي‌گويند گوش دادن به موسيقي البته در حدي متعادل، به ميزان قابل توجهي توان مغزي انسان را در تشخيص دادن بين صداهاي مختلف تقويت مي‌كند .

لائورل ترانيور ــ‌ سرپرست محققان دانشگاه مك مستر در اونتاريوي آمريكا ــ در حين تجزيه و تحليل سيگنال‌هاي الكتريكي و مغناطيسي مغز دريافت افرادي كه تعليمات موسيقي را تا حدي تجربه كرده‌اند، واكنش‌هاي مغزي بيشتري در برخي از تست‌هاي تشخيص صدا داشته‌اند.

اين پژوهش نشان داده است كه حتي يك يا دو سال آموزش موسيقي، سطح حافظه، توجه و كنترل اجرايي مغز را افزايش مي‌دهد.

پرواز آزمايشي بلندترين راكت جهان به تعويق افتاد

پرواز آزمايشي راكت Ares سازمان فضايي آمريكا (ناسا) به دليل شرايط نامطلوب آب و هوايي به تعويق افتاد.

به گزارش سرويس «علمي» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، راكت Ares 1-X سازمان فضايي آمريكا (ناسا) به ارتفاع 327 فوت به سكوي پرتاب 39B در مركز فضايي كندي ناسا در فلوريدا منتقل شده بود، تا در روز سه‌شنبه پرتاب آزمايشي آن انجام شود، اما به دليل وضعيت نامساعد جوي اين پرواز لغو شد و قرار است در ساعات پاياني چهارشنبه تلاش مجدد براي پرتاب راكت جديد صورت گيرد.

راكت Ares 1-X در حال حاضر بلندترين راكت جهان محسوب مي‌شود و يك تقويت كننده تغيير يافته شاتل فضايي است كه متشكل از دو بخش و يك كپسول حمل خدمه اوريون است.

اين اولين راكت جديد ساخت ناسا از دهه 1970 - عصر شاتل‌هاي فضايي - است.

ناسا اميدوار است كه با توليد دو راكت جديد Ares فضانوردان خود را تا حدود سال 2020 به كره ماه بفرستد؛

اما اين برنامه هنوز در دست بازبيني است.

جملات بزرگان

لحظه ها را گذراندیم که بخوشبختی برسیم؛ غافل ازآنکه همان لحظه ها خوشبختی بودند "
علی شریعتی


" محبت همه چیز را شکست می دهد و خود شکست نمیخورد "
تولستوی


" ندرتاً دربارۀ آنچه که داریم فکر می کنیم ، پیوسته در اندیشۀ چیزهایی هستیم که نداریم "شوپنهاور


" آنكه مي تواند ، انجام مي دهد،آنكه نمي تواند انتقاد مي كند " .
جرج برنارد شاو


"تمدن تنها زاییده اقتصاد برتر نیست،در هنر وادب واخلاق هم باید متمدن بود وبرتری داشت"
لویی پاستور


" باید دنبال شادی ها گشت ولی غمها خودشان ما را پیدا می کنند " .
فردریش نیچه


" کمربند سلطنت، نشان نوکری برای سرزمینم است نادرها بسیار آمده اند و باز خواهند آمد اما ایران و ایرانی باید همیشه در بزرگی و سروری باشد این آرزوی همه عمرم بوده است "
نادر شاه افشار


اگر در اولين قدم، موفقيت نصيب ما مي شد، سعي و عمل ديگر معني نداشت.
موريس مترلينگ


بهترین چیزها زمانی رخ می دهد که انتظارش را نداری.
گابریل گارسیا مارکز


" لازم نيست گوش كنيد، فقط منتظر شويد . حتي لازم نيست منتظر شويد ، فقط بياموزيد آرام و ساكن و تنها باشيد. جهان آزادانه خود را به شما پيشكش خواهد كرد تا نقاب از چهره‌اش برداريد انتخاب ديگري ندارد؛ مسرور به پاي شما در خواهد غلطيد " .
فرانتس كافكا


" گنجی که در اعماق نامحدود شما حبس شده است ، در لحظه ای که خود نمی دانید ، کشف خواهد شد " .
جبران خلیل جبران



اگر جانت در خطر بود بجای پنهان شدن بکوش همگان را از گرفتاری خویش آگاه سازی .
ارد بزرگ


" كسي كه داراي عزمي راسخ است ،جهان را مطابق ميل خويش عوض مي كند " .
گوته


" پيروزی آن نيست که هرگز زمين نخوری، آنست که بعد از هر زمين خوردنی برخيزی" .
مهاتما گاندی


" کسی به فرجام زندگی آگاه نیست ، خداوند هم نیازی به عبادت بنده ندارد " .
فردوسی خردمند


" تکامل و حرکت، مبنا و پیش فرض کل وجود است " .
انگلس


" بيشترين تأثير افراد خوب زمانى احساس مى شود كه از ميان ما رفته باشند " .
امرسون


" از ديروز بياموز. براي امروز زندگي کن و اميد به فردا داشته باش" .
آلبرت انيشتن


" براي اداره كردن خويش ، از سرت استفاده كن . براي اداره كردن ديگران ، از قلبت " .
دالايي لاما


" انسان بايد از هر حيث چه ظاهر و چه باطن , زيبا و آراسته باشد " .
چخوف


" لحظه ای که به کمال رسیدم و منور شدم ، تمام هستی کامل و منور شد " .
بودا


" تمام افکار خود را روی کاری که دارید انجام می دهید متمرکز کنید . پرتوهای خورشید تا متمرکز نشوند نمی سوزانند " .
گراهام بل

منبع : تحصیل در قبرس http://tahsilghebres.mihanblog.com/post/40

دانشجويان دكتري دانشگاه آزاد ازتسهيلات معاونت علمي برخوردارمي‌شوند

معاون پژوهشي دانشگاه آزاد اسلامي با بيان اين كه سطح حمايت‌هاي دانشگاه از دانشجويان دكتري اين دانشگاه حتي از حمايت‌هاي صورت گرفته از دانشجويان دانشگاه‌هاي دولتي هم بالاتر است، اظهار كرد: سهم بودجه پژوهشي دانشگاه پنج درصد كل بودجه است كه هر تغييري كه در درآمد دانشگاه رخ دهد، ميزان بودجه پژوهشي افزايش مي‌يابد.

دكتر رهنماي رودپشتي در گفت‌وگو با خبرنگار «پژوهشي» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) در خصوص حمايت از دانشجويان دكتري دانشگاه آزاد اسلامي گفت: تقريبا همه دانشجويان دكتري دانشگاه آزاد اسلامي بورسيه هستند و حمايت بالاتر در اين سطح درهيچ دانشگاهي وجود ندارد.

وي ادامه داد: بر اساس آيين‌نامه‌ مجزا دانشگاه آزاد اسلامي حمايت از طرح‌هاي تحقيقاتي و پايان نامه دانشجويان دكتري صورت مي‌گيرد و حتي اگر دانشجويان در داخل نتوانند پايان نامه خود را انجام دهند، بودجه انجام پايان نامه در خارج از كشور پرداخت مي‌شود و غالبا اين دانشجويان بدون شهريه تحصيل مي‌كنند كه حتي وزارت علوم،‌ تحقيقات و فن‌آوري هم در اين حد از دانشجويان دكتري حمايت نمي‌كند.

معاون پژوهشي دانشگاه آزاد اسلامي تصريح كرد: بحث‌هايي هم با وزارت علوم،‌ تحقيقات و فن‌آوري مطرح كرديم تا دانشجويان دكتري دانشگاه آزاد اسلامي هم مشمول حمايت‌هاي وزارتخانه باشد، بر اين اساس در يكي از بندهاي طرح جديد وزارت علوم،‌ تحقيقات و فن‌آوري مبني بر حمايت از دانشجويان دكتري كه با همكاري معاونت علمي رييس جمهور اجرا مي‌شود، دانشجويان دكتري دانشگاه آزاد اسلامي نيز مشمول حمايت ها قرار خواهند گرفت و لفظ دانشجويان دكتري معطوف به دانشجويان دانشگاه‌هاي دولتي و آزاد است.

وي در پاسخ به سوالي مبني بر اين كه آيا برگزيدگان جشنواره‌هاي دانشگاه آزاد اسلامي تحت حمايت‌هاي بنياد ملي نخبگان قرار مي‌گيرند، توضيح داد: برگزيدگان جشنواره‌هايي تحت پوشش بنياد قرار مي‌گيرند كه مصوب شوراي عالي انقلاب فرهنگي باشد. در حال حاضر جشنواره‌هاي دانشگاه آزاد داخلي بوده و از بودجه دانشگاه آزاد اسلامي استفاده مي‌شود ولي در حال تامين شرايط لازم براي برگزاري جشنواره‌هاي ملي و تحت حمايت بنياد ملي نخبگان هستيم.

گپی با بزرگان از مصطفی رضایی 2

- لبخند، حتی زمانیکه بر لبان یک مرده می نشیند ، بازهم زیباست***کریستیان بوبن

- برای آنکه کسی را با ادب بنامیم و یا وارون براین ، باید کمی درنگ کرد و زمان را به کمک گرفت***ارد بزرگ

- من آینده را دوست دارم چون بقیه عمرم را باید در آن بگذرانم***کترینگ

- برای آنکه عمر طولانی باشد ، باید آهسته زندگی کنیم***سیسرون

- تندرستی پاداش نیک زیستی است***ارد بزرگ

ماخذ : http://kingestan.persianblog.ir/post/13

اجراي برنامه‌هاي ملي براي كاهش خطر تماس شهروندان با گاز رادون

سازمان جهاني بهداشت در گزارش جديدي نسبت به خاصيت سرطان زايي گاز رادون كه ممكن است نامحسوس باشد، هشدار داد.

به گزارش سرويس بهداشت و درمان ايسنا، رادون يك گاز راديواكتيو و بي‌اثر شيميايي است كه به طور طبيعي بوجود مي‌آيد.

اين گاز هيچ بو، رنگ و طعمي ندارد. رادون از تجزيه راديو اكتيو طبيعي اورانيوم توليد مي‌شود كه در سنگها و خاك يافت مي‌شود. گاز رادون در آب هم يافت مي‌شود.

رادون به سادگي از زمين وارد هوا مي‌شود كه در آنجا در ميان فرآورده‌هاي تخريبي فرار موسوم به بازمانده‌هاي رادون متلاشي مي‌شود. بازمانده‌هاي رادون در حين تجزيه، ذرات راديواكتيو آنها منتشر مي‌كنند و به بخارات، غبار و ساير ذرات در هوا ملحق مي‌شوند.

وقتي نفس مي‌كشيم ، پس مانده‌هاي رادون روي سلولهاي جدا مجاري تنفسي قرار مي‌گيرند كه در اينجا ذرات آلفا مي‌توانند به مولكول وراثتي DNA آسيب برسانند و احتمالا سبب بروز سرطان ريه مي‌شوند.

مقدار رادون در هواي آزاد معمولا خيلي پايين است. متوسط مقدار رادون در هواي آزاد بين 5 تا 15 بكرل بر متر مكعب (Bq/m3) است (فعاليت راديواكتيويته رادون در مقياس بكرل با علامت اختصاري (Bq) اندازه گيري مي‌شود). هر يك بكرل مطابق با دگرگوني (متلاشي شدن) يك هسته اتمي در ثانيه است. غلظت رادون در هوا از روي نسبت تعداد دگرگوني‌ها در ثانيه بر يك متر مكعب از هوا (Bq/m3) محاسبه مي‌شود. در محيط‌هاي بسته ميزان رادون بيشتر است و بالاترين مقدار آن در محل‌هايي از قبيل معادن، غارها و تسهيلات بهبود آب يافت مي‌شود.

- تاثيرات رادون روي سلامتي

در بسياري از كشورها، رادون دومين عامل مهم ابتلا به سرطان ريه بعد از سيگار است. نسبت موارد ابتلا به سرطان‌هاي ريه ناشي از رادون از 3 تا 14 درصد تخمين زده مي‌شود. اثرات مهم اين گاز روي سلامت در معدن كاران اورانيوم ديده شده است كه در تماس با مقادير زيادي از رادون قرار دارند. اما مطالعات در اروپا، امريكاي شمالي و چين تاييد كرده است كه غلظت كمتر رادون – مانند آنچه در خانه‌ها يافت مي‌شود – نيز خطراتي براي سلامتي دارد و اساسا در بروز سرطان‌هاي ريه در سراسر جهان تاثيرگذار است.

در ازاي هر 100(Bq/m3) افزايش غلظت رادون، خطر بروز سرطان ريه 16 درصد بيشتر مي‌شود. ارتباط دوز – واكنش خطي است يعني خطر ابتلا به سرطان ريه به طور نسبي با افزايش تماس با رادون، بيشتر مي‌شود. رادون در افراد سيگاري بيشتر عامل بروز سرطان است.

- رادون در منازل

براي اكثر مردم، بيشترين ميزان تماس با رادون از خانه ناشي مي‌شود. غلظت رادون در يك خانه به نكات زير بستگي دارد:

مقدار اورانيوم در سنگ‌ها و خاك‌هاي زير ساختماني

راه‌هاي موجود براي نفوذ رادون به درون خانه

ميزان تبادل بين هواي داخل و خارج كه به ساخت منزل، عادات وسايل تهويه‌اي ساكنان و درزگيري پنجره‌ها بستگي دارد.

رادون از راه‌هاي زير وارد خانه‌ها مي‌شود:

ترك خوردگي‌هاي موجود در اتصالات بتوني سقف – ديوار

شكاف‌هاي موجود در سقف

منافذ كوچك در ديوارهاي بلوكي توخالي

كارتل‌ها و فاضلاب‌ها

مقدار رادون معمولا در زيرزمين‌ها، سردابه‌ها و ساير مناطق سازه‌اي در تماس با خاك بيشتر است.

غلظت‌هاي رادون مي‌تواند بين خانه‌هاي مجاور هم فرق كند و در يك خانه هم روز به روز يا ساعت به ساعت فرق كند. به دليل اين افت و خيزها، محاسبه ميانگين سالانه غلظت رادون در هواي بسته نيازمند اندازه‌هاي متوسط غلظت اين گاز حداقل به مدت 3 ماه است.

كاهش گاز رادون در منازل

ميزان رادون در خانه‌ها را مي‌توان به روشهاي زير كاهش داد:

بهبود تهويه منزل

جلوگيري از نفوذ رادون از زيرزمين به درون اتاق‌هاي مسكوني

افزايش سيستم تهويه زير كار

نصب يك سيستم كارتل رادون در زيرزمين

درزگيري سقف‌ها و ديوارها

نصب يك سيستم تهويه يا فشار ساز مثبت.

ايمني در برابر رادون به هنگام ساخت خانه‌هاي جديد ويژه در مناطقي با غلظت بالاي رادون، بايد مورد توجه قرار بگيرد. در اروپا و ايالات متحده آمريكا، گنجاندن ابزار محافظتي در خانه‌هاي جديد يك اقدام معمول شده است. در برخي كشورها اين كار يك روش اجباري شده است. سيستم‌هاي منفعل تعديل نشان داده شده كه مي‌توانند مقدار رادون موجود در محيط بسته را تا 50 درصد كاهش دهند. وقتي فن‌هاي تهويه رادون هم به اين سيستم‌ها افزوده شوند مي‌توان مقدار كاهش رادون را حتي از اين هم بيشتر كرد.

رادون در آب شرب

در بسياري از كشورها آب شرب از منابع زيرزميني از قبيل چشمه‌ها، چاه‌ها و گودال‌ها بدست مي‌آيند. اين منابع آب به طور طبيعي داراي غلظت بيشتري از رادون نسبت به آبهاي سطحي حاصل از رودخانه‌ها، درياچه‌ها و جويبارها هستند. تا اين زمان، در مطالعات همه‌گير شناسي ارتباطي بين رادون در آب آشاميدني و سرطان دستگاه گوارش و ساير دستگاه‌هاي بدن يافت نشده است.

- واكنش سازمان جهاني بهداشت:

سازمان جهاني بهداشت توصيه مي‌كند كه كشورها و برنامه‌هاي ملي براي كاهش خطر ناشي از تماس با متوسط ملي غلظت گاز رادون براي جوامع را اجرا كنند و هم چنين خطر متوجه افرادي را كه در تماس با مقادير بالا رادون هستند، كاهش دهند. كدهاي ساختماني براي كاهش مقدار رادون در خانه‌هاي تحت ساخت بايد اجرا شوند. مقدار مرجع ملي 100 (Bq/m3) توصيه مي‌شود اما اگر اين مقدار تحت شرايط غالب مخصوص كشوري قابل دستيابي نباشد، مقدار مرجع نبايد بيشتر از 300 (Bq/m3) شود.

سومين سمينار پيل سوختي ايران برگزار شد

سومين سمينار پيل سوختي ايران با حضور متخصصان و محققان اين حوزه در دانشگاه تربيت دبير شهيد رجايي گشايش يافت.

به گزارش خبرنگار فن آوري خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، سومين سمينار پيل سوختي ايران با حضور مديرعامل و معاون فني و اجرايي سازمان انرژي‌هاي نو، معاون صنايع دفتر همكاري‌هاي فن‌اوري رياست جمهوري، رييس انجمن الكتروشيمي ايران، رييس دانشگاه تربيت دبير شهيد رجايي، دكتر حق اللهي و محققين دانشجويان سراسر كشور برگزار شد.

پيل سوختي، محيط زيست و آموزش، تحقيق و توسعه در فن‌آوري پيل سوختي و نوآوري‌هاي موجود و كاربردهاي پيل سوختي از محورهاي اين سمينار به شمار مي‌رود.

گفتني است در كنار اين سمينار دو روزه، نمايشگاه انرژي و محيط زيست به ارائه دستاوردها و طرح‌هاي برتر در اين زمينه مي‌پردازد.

محلول آنتي‌باكتريال نانويي با قابليت نابودي عوامل بيماري‌زا در كشور توليد شد

پژوهشگران يك شركت ايراني موفق به توليد محلول آنتي باكتريال با قابليت ضدعفوني و متوقف كننده ويروس، قارچ و باكتري شدند.

دكتر سهيلا سلحشور كردستاني، مديرعامل شركت تحقيقاتي - توليدي اين محصول در گفت‌وگو با خبرنگار پژوهشي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) با بيان اينكه ويروس H1N1 از نوع آنفلوآنزاي نوع A است كه اولين بار در سال 1918 ميلادي در آمريكا شناخته شد، گفت: پس از اين دوره طولاني در آوريل 2009 مجددا اين بيماري به نام «Swin flu» يا آنفلوآنزاي خوكي با شكل قدرت و توانايي بيماريزايي متفاوت از گذشته در ايالات كاليفرنياي جنوبي از كشور آمريكا گزارش شد.

وي افزود: قدرت بيماريزايي اين ويروس سه برابر آنفلوآنزاي معمولي بوده و بيشترين شيوع آن در فصل سرد است و انتقال آن از انسان به انسان بوده و معمولا قسمت فوقاني سيستم تنفسي را درگير مي‌كند.

مدير گروه بيومتريال دانشكده مهندسي پزشكي دانشگاه صنعتي اميركبير ادامه داد: منابع آلودگي اين بيماري در انسان شامل بيني، لب‌ها، چشم‌ها، موي سر و گردن است كه بيش از بقيه اعضا مورد تماس دست‌ها در افراد آلوده است اما بيشترين امكان آلودگي محيطي مربوط به وسايلي همانند دستگيره درها، ميز و صندلي، شير آلات، نرده‌هاي پله‌ها، بالشت خواب و ملافه، اسباب بازي‌ها، وسايل آشپزخانه و وسايل عمومي است كه به نحوي با دست و صورت انسان در تماس هستند.

وي گفت: بهترين راه پيشگري از آنفلوانزا اين است كه پس از تماس با هر فرد يا شي مشكوك، دست و صورت خود را با آب و صابون شست‌وشو داده و بهتر از در محيط كار قبل از شروع و پايان كار ميز كار خود را ضد عفوني انجام شود.

كردستاني در خصوص قابليت اين محلول تصريح كرد: سيلوسپت يك محلول آنتي باكتريال است كه حاوي نانونقره بوده و جهت ضد عفوني و شست‌وشو مورد استفاده قرار مي‌گيرد و فوق العاده موثر و متوقف كننده رشد ويروس‌ها، قارچ‌ها و باكتري‌ها است.

انجام ساليانه 40 هزار عمل جراحي قلب باز در كشور

دبيرعلمي ششمين كنگره جراحان قلب ايران با بيان اين كه ساليانه 40 هزار عمل جراحي قلب باز در كشور انجام مي‌شود، گفت: 80 درصد اين موارد مربوط به بيماري‌هاي عروق كرونر و سپس بيماريهاي دريچه‌اي است.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، دكتر محراب مرزبان امروز در حاشيه ششمين كنگره انجمن جراحان قلب ايران كه در مركز همايش‌هاي برج ميلاد برگزار شد، گرفتاري عروق كرونر را مولتي فاكتريال (چند عاملي) برشمرد و افزود: رژيم غذايي بد، استعمال دخانيات، ديابت، پرفشاري خون، اضافه وزن، كم تحركي و استرس از مهمترين اين عوامل به شمار مي‌روند.

وي با بيان اينكه هم اكنون كليه اعمال جراحي قلب با بهره گيري از تجهيزات پزشكي در ايران انجام مي‌شود، گفت: به نظر مي‌رسد تنها نقص موجود در اعمال جراحي نوزادان و اطفال است كه به تجهيزات و تخصص‌هاي پيشرفته براي توانمند شدن در اين حوزه نياز است. از اين رو تاكنون به استانداردهاي لازم در زمينه جراحي نوزادان نرسيده‌ايم.

به گفته وي اگرچه تركيه از نظر سطح جراحي قلب بالاتر از ايران است اما ايران در اين زمينه در منطقه جزو برترين‌هاست.

دبيرعلمي ششمين كنگره انجمن جراحان قلب ايران با اشاره به اهداي جايزه دكتر شيباني براي نخستين بار به مقالات برتر در كشور گفت: به پاس خدمات ارزنده دكتر عباس شيباني در جهت جلوگيري از اعزام بيماران نيازمند به پيوند كليه و قلب به خارج از كشور اين جايزه به اسم ايشان نام گذاري شد.

دكتر مرزبان با بيان اينكه در نتيجه تلاش دكتر شيباني تجهيزات پيشرفته درمان وارد كشور و پزشكان براي آموزش بيشتر به خارج از كشور اعزام شدند، گفت: از اين رو اولين جايزه به دكتر شيباني تعلق گرفت.

وي در پايان يادآور شد: تعدادي از جوايز دكتر شيباني هم به مقالات برتر گروه پزشكي، پرستاري، پرفيوژنيست و توانبخشي قلب اهدا مي‌شود.

مادران مضطرب، نوزادان كوچك به دنيا مي‌آورند

متخصصان طب زنان و مامايي در پژوهش جديدي دريافته‌اند كه اضطراب مادران در دوران بارداري روي اندازه نوزاد تاثير مي‌گذارد و احتمال بدنيا آوردن نوزادان كوچكتر در مادران مضطرب بيشتر است.

به گزارش سرويس بهداشت و درمان ايسنا، در پژوهش جديدي كه شرح آن در مجله «اپيدميولوژي اطفال و پري ناتال» به چاپ رسيده نشان داده شد كه اضطراب در زنان باردار روي اندازه نوزادان آنها و سن بارداري تاثيرگذار است. مخصوصا مادراني كه اضطراب شديدتر و مزمن‌تري در طول حاملگي دارند، نوزادان خود را بيشتر تحت تاثيرات نامطلوب قرار مي‌دهند.

شهلا حسيني محقق ايراني دانشگاه پيتزبورگ در آمريكا به همراه جمعي از دستياران خود از اين دانشگاه روي گروهي از زنان از خانواده‌هاي كم درآمد مطالعات خود را انجام داد.

برخي از اين زنان با فاكتورهاي خطرزاي شناخته شده مانند الكل و استعمال سيگار نيز مواجه بودند.

دكتر حسيني در تحقيقات خود نشان داد كه اضطراب مادر در حين بارداري جدا از فاكتورهايي چون مصرف الكل، تحصيلات و نژاد، بازهم روي نوزاد تاثيرات نامطلوبي بر جاي مي‌گذارد. اضطراب در سه ماهه پايان بارداري سبب به دنيا آمدن نوزاداني مي‌شود كه اندازه آنها از حد طبيعي كوچكتر است.

دكتر حسيني تاكيد كرد يكي از راه‌هاي مناسب براي پيشگيري از مشكلات سلامتي در دوران كودكي و بزرگسالي، تمركز روي مراقبت‌هاي پزشكي دوران بارداري است.

14بهمن روز فناوري فضايي ناميده شد

باتصويب شوراي عالي انقلاب‌فرهنگي
14بهمن روز فناوري فضايي ناميده شد
جام جم آنلاين: با تصويب شوراي عالي انقلاب فرهنگي ، 14 بهمن ماه به عنوان روز «فناوري فضايي» نامگذاري شد.

به گزارش ايسنا ، براساس جديدترين مصوبه شوراي عالي انقلاب فرهنگي، 14 بهمن ماه روز پرتاب ماهواره ملي «اميد» به فضا، به عنوان روز فناوري فضايي نامگذاري شد.

14 بهمن ماه سال گذشته همزمان با شب ولادت با سعادت حضرت امام موسي كاظم(ع) و در خجسته ايام دهه فجر انقلاب اسلامي ، نخستين ماهواره ملي جمهوري اسلامي ايران با نام «اميد» به وسيله ماهواره‌بر بومي «سفير 2» به مدار زمين پرتاب شد و بدين ترتيب كشورمان به جمع معدود كشورهاي صاحب فناوري طراحي، ساخت و پرتاب ماهواره پيوست.

جومونگ تاریخ ایران را به یغما برد

به بهانه ورود سونگ ایل گوک به ایران مطالبی در مورد فیلمش واسه دوستدارانش و دوست ندارانش

نویسنده وبلاگ «تلویزیون مجازی» در مطلبی آورده است: بدبختانه عدم شناخت نسل امروز نسبت به تاریخ باشکوه ایران باعث شده است که بسیاری از داشته‌های خویش را در دستان دیگران ببینیم و لذت هم ببریم!

سریال افسانه جومونگ (ساخته کشور کره جنوبی) در واقع بخشی از تاریخ ایران را ربوده است. آنها نام ارمنستان را لاک گرفته و بر آن سرزمین «بویو» گذارده‌اند فرمانروایی ایران را هم سلسله «هان» نامیده‌اند. در تاریخ سلسله (هان) سواره نظام زره‌پوش وجود ندارد این سواره نظام بنا بر همه اسناد تاریخی مربوط به ارتش پارت ایران بوده است.

یکی از افسران سپاه آهنین ایران در دوران اشکانی (۱۲۳/۱۲۴ تا ۸۸/۸۷ پیش از میلاد) در پایین عکس دیده می‌شود:

وقتی از درگیری دولت هان با یاغیان صحبت می‌شود و بدین خاطر، بویو دست به حمله به مناطق اطراف خود می‌زند، در واقع زمانی است که فرمانروایی ایران با یاغیان هوسپائوسینس (شورشگر تازی) و گوردی ین، آدیابن و اُسرائن در باختر و سکاییان در خاور مشغول جنگ است در ضمن مهمترین نکته آنکه گرفتن گروگان از خاندان نافرمان نسبت به فرمانروایی تنها در ایران باب بوده است مهرداد پادشاه اشکانی در ارمنستان (بخاطر آنکه بی طرفی کشورش را زیر پا گذارده و از رومیان حمایت نمود) وارد کارزار شده و آرتاواز شاه ارمنستان را فرمانبردار خویش نمود و تیگران پسر آرتاواز را به عنوان گروگان به پارت فرستاد. رویدادهای بعدی باعث مداخله دوباره ایران شد و ارتش پارت، تیگران را به عنوان شاه بر صندلی پادشاهی به جای آرتاواز قرار داد. کشور بی ریشه کره با استفاده از تمثیل‌های ایرانی برای خود تاریخ می‌سازد در سریال یانگوم نخستین رستم زاد (سزارین) را به یانگوم منتسب کردند و حال در دل تاریخ اشکانی ما برای سرزمین چوسان خود هویتی حماسی می‌سازند. باید با هزار درد افسوس گفت به خاطر عدم توجه رسانه‌های مسئول نسبت به هویت و تاریخ ملی ایران کشورهایی نظیر کره بجای ما، آنها را به نام خود نموده و در نهایت ما می‌مانیم و مشتی تاریخ غیر ایرانی!

به قول «ارد»، بزرگ اندیشمند و متفکر ایرانی: سرزمینی که اسطوره‌های خویش را فراموش کند به اسطورهای کشورهای دیگر دلخوش می‌کند فرزندان چنین دودمانی بی پناه و آسیب پذیرند.

برای شناخت بیشتر و بهتر تاریخی که کشور کره جنوبی به یغما برده است نظر شما را به بخش‌های از تاریخ دودمان اشکانیان و پارت‌های ایران جلب می‌کنم:

به مهرداد دوم پادشاه ایران زمین گفتند در کشورداری صبوری کنید اردوان پدر شما و همین طور فرهاد پدر بزرگتان خیلی زود کشته شدند. مهرداد گفت در حالی که هوسپائوسینس (شورشگر تازی) و گوردی ین، آدیابن و اُسرائن در باختر و سکاییان در خاور به جان مردم ایران افتاده و کشتار می‌کنند سکوت و نرمش به چه معناست. کشته شدن در این شرایط بسیار با ارزش تر از زندگی در خفت و ننگ است.

شجاعت پادشاه ایران مهرداد اشکانی گویای این سخن ارد بزرگ است که: برآزندگان و ترس از نیستی؟! آرمان آنها نیستی برای هستی میهن است.
مهرداد دستور داد ارتش ایران بازسازی شود استراتژی نظامی خاص اشکانیان، جنگ‌های نامنظم توسط کمانداران ورزیده بود که شالودهء ارتش اشکانی را تشکیل می‌دادند. گروه‌های سوارکار چالاک و کمانداران قابلی که می‌توانستند در حال سوارکاری، از هر سویی، هر هدفی را نشانه روند. علاوه بر این، تمرینات گروهی پیوسته آنها،در میدان نبرد، الگوهای نامنظم ولی هدفمندی از حرکت اسب‌ها را ایجاد می‌کرد، که به نحوه ای غیر قابل پیشبینی،به هر سمت و سویی می‌تاختند و به طور فردی یا گروهی شلیک می‌کردند. بخش دیگر سپاه مهرداد دوم سواره نظام زره‌پوش ایران که در باختر به آن سوارکاران شوالیه و در خاور به آنها سوارکاران آهنین می‌گفتند تشکیل می‌داد تمام بدن آنها و حتی بدن اسب‌هایشان پوشیده از آهن بوده و بدین شکل هر سپاهی را شکافته و به تسلیم وادار می‌نمودند.


فرمانروای ایران یاغی هان باختر و خاور را مطیع خویش نمود و با ووتی فغفور فرمانروای چین از سلسله هان (۱۴۱ تا ۷۸ پیش از میلاد) روابط سیاسی و بازرگانی برقرار نمود.
مهرداد دوم دوباره شکوه را به ایران بازگرداند …


ماخذ : وب سایت سیاه و سفید http://www.navidwizard.blogfa.com/post-89.aspx



استاد شيمي دانشگاه شيراز برنده نشان علمي «فرهنگستان علوم جهان سوم» شد

دكتر رضا منصوري، استاد فيزيك دانشگاه صنعتي شريف و يكي از اعضاي ايراني فرهنگستان علوم جهان سوم (TWAS) در انتخابات اخير اين فرهنگستان براي يك دوره سه ساله ديگر به عضويت شوراي پنج نفره فرهنگستان انتخاب شد.

دكتر منصوري كه شهريور 85 در دهمين كنفرانس فرهنگستان علوم جهان سوم(TWAS) به عضويت اين شورا درآمده با اعلام اين مطلب به خبرنگار «علمي» خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) خاطرنشان كرد: بيستمين نشست عمومي و يازدهمين كنفرانس عمومي فرهنگستان علوم جهان سوم (TWAS) از 20 تا 23 اكتبر جاري در شهر «دوربان» آفريقاي جنوبي برگزار شد.

به گفته وي، در اين اجلاس همچنين دكتر حبيب فيروز آبادي، استاد شيمي دانشگاه شيراز و عضو فرهنگستان علوم جمهوري اسلامي ايران و فرهنگستان علوم جهان سوم به عنوان برنده نشان سخنران برتر TWAS در سال 2010 معرفي شد.

اين نشان علمي بين‌المللي، پاييز سال آينده در بيست و يكمين نشست عمومي فرهنگستان علوم جهان سوم كه در حيدرآباد هند برگزار مي‌شود به اين دانشمند ايراني و دو محقق ديگر از هند و مكزيك اعطا خواهد شد.

گفتني است، فرهنگستان علوم كشورهاي جهان سوم (TWAS) با هدف ارتقاي توانمندي علمي و توسعه پايدار در كشورهاي جنوب تاسيس شده و شناسايي، حمايت و ترويج مزاياي علمي و پژوهشي در جنوب، تدارك تسهيلات ضروري براي دانشمندان جوان اين كشورها به منظور پيشرفت در فعاليت‌هاي علمي، تسهيل ارتباط بين دانشمندان و مؤسسات علمي در جنوب، تشويق همكاري بين دانشمندان و مراكز علمي و پژوهش هاي علمي درباره مسائل و مشكلات عمده كشورهاي در حال توسعه از ديگر اهداف تأسيس اين سازمان است.

افزايش تعداد خانه‌هاي سلامت به تعداد محلات شهر تا پايان سال

مشاور شهردار تهران در امور سلامت، از راه اندازي باشگاه چاقي خبر داد و گفت: سعي شده تا در اين باشگاه استانداردترين توصيه‌ها و روش‌ها در مورد چاقي به شهروندان ارائه شود.

به گزارش سرويس بهداشت و درمان ايسنا، دکتر محمد مهدي گلمکاني مشاور شهردار تهران در امور سلامت، صبح امروز در سمينار آموزشي پيشگيري، کنترل و درمان بيماري آنفلوانزاي نوع A با بيان اين مطلب گفت: اگر تا به حال فقط سازمان بهداشت جهاني بر سلامتي افراد تاکيد داشته است اما امروز همه بايد براي داشتن سلامت تلاش کنند و شهرداري و ساير سازمان‌ها نيز بايد در اين زمينه بيشتر و مسئولانه‌تر تلاش کنند.

وي با بيان اين که تحقق سلامت، امروز از عهده يک سازمان و فرد خارج شده است و بايد هماهنگي بين بخشي وجود داشته باشد، افزود: اقدامات شهرداري بر مبناي شعار" انسان سالم توسعه محور است " بوده و در اين راستا اقدامات زيادي در زمينه آموزش، پژوهش و ارائه خدمات انجام داده و سعي دارد تا از حداکثر ظرفيت خود استفاده کند.

گلمکاني خاطرنشان کرد: يکي از اقدامات شهرداري راه اندازي 230 خانه سلامت بوده است که تعداد آن تا پايان سال به تعداد محلات تهران يعني 374 محله خواهد رسيد که هدف از راه اندازي آن نيز آموزش و توانمند سازي شهروندان با هدف تفکر سلامت محور است.

مشاور شهردار تهران از تهيه نقشه سلامت شهر خبر داد و گفت: تهران به عنوان نخستين شهري است که توانسته فاز اول اين کار را به اتمام برساند و به عنوان الگو از سوي سازمان WHO انتخاب شده است.

گلمکاني خاطرنشان کرد: اقدامات شهرداري در زمينه سلامت مبتني بر شواهد علمي و با همکاري دانشگاهيان و متوليان اين موضوع است تا با کمترين خطا انجام شود و به همين دليل شهرداري از هر اقدام اثرگذاري در زمينه آگاهي شهروندان در موضوع سلامت استقبال مي‌کند بدون آن که سعي در دخالت در وظايف ساير دستگاه‌ها داشته باشد.

وي افزود: پروژه جامعه ايمن و محله دوستدار کودک نيز از ديگر اقدامات شهرداري تهران در اين زمينه بوده است و همچنين راه اندازي باشگاه چاقي نيز در دست احداث است تا بتوان مکاني ايجاد کرد تا استانداردترين توصيه‌ها در مورد چاقي در آن انجام شود.

كاهش متوسط سن ابتلا به بيماريهاي قلبي به 50 سال در كشور

رييس كنگره بين‌المللي انجمن جراحان قلب ايران با هشدار نسبت به كاهش متوسط سن ابتلا به بيماريهاي قلبي در ايران به 50 سال گفت: ابتلا به بيماريهاي قلب و عروق در سنين بيش از 65 سال پديده‌اي غيرطبيعي نيست. اما اين در حالي است كه در ايران اين سن به 50 سال كاهش يافته است.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، دكتر محمدعلي يوسف نيا در افتتاحيه ششمين كنگره بين المللي انجمن جراحان قلب ايران كه در مركز همايش‌هاي برج ميلاد برگزار شد، بيماريهاي قلب و عروق را مسئله روز جامعه برشمرد و يادآور شد: اين دسته از بيماريها بيشترين بار بيماريها در كشور را تشكيل مي‌دهد.

وي گرفتگي عروق كرونر را از مهمترين بيماريهاي قلب و عروق در كشور عنوان كرد و افزود: آلودگي هواي شديد در تهران كلان شهرهاي كشور، استرس‌ها، فشارهاي روحي رواني و زندگي سخت اجتماعي از علل بروز اين بيماري‌هاست.

رييس ششمين كنگره بين‌المللي انجمن جراحان قلب ايران با بيان اين كه 99 درصد بيماريهاي انسان سايپوسوماتيك است، گفت: بنابراين گرفتاريهاي جسماني افراد، تظاهراتي از مشكلات روحي رواني آنان است.

به گزارش ايسنا، دكتر محراب مرزبان دبير علمي كنگره به ساماندهي بهتر مقالات ارائه شده در ششمين كنگره بين‌المللي انجمن جراحان قلب ايران اشاره كرد و افزود: در اين كنگره تلاش شده است مطالب و موضوعات روز دنيا انتخاب و ارائه شود.

وي كيفيت مقالات، پوسترها و سخنراني‌هاي ارائه شده را مناسب‌تر از كنگره‌هاي پيشين دانست و يادآور شد: از اين رو در انتخاب بهترين‌ها با مشكلاتي همراه بوديم.

برپايه اين گزارش، دكتر محمد جبلي دبير اجرايي كنگره‌ هم از حضور 500 پزشك و بيش از 2 هزار پيراپزشك خبر داد.

دكتر انصاري فر دبير انجمن علمي پرستاران قلب ايران گفت: در اين كنگره 126 مقاله در بخش پرستاري ارسال شد كه از اين تعداد 50 مقاله به صورت سخنراني و 35 مقاله به صورت پوستر ارائه مي‌شود. همچنين از حضور 12 تن از اساتيد برجسته كشور در زمينه پرستاري استفاده خواهد شد.

گپی با بزرگان از مصطفی رضایی

- مرد بزرگ دیر وعده می دهد و زود انجام می دهد***کنفوسیوس

- با دیگران آنگونه رفتار کن که میخواهی با تو رفتار شود***براون

- خردمندان همچون باران بر اندیشه های تشنه می بارند و دگرگونی های آینده را موجب می گردند***ارد بزرگ

- کسیکه پشت الاغ باد به غبغب بیندازد ، چون اسب سوار شود پاک دیوانه خواهد شد***ارسطاطالیس

- خارهای کوچک زخم به جان نمی زنند ، بلکه با او می آمیزد برای روزهای سختر***ارد بزرگ

ماخذ : http://kingestan.persianblog.ir/post/11

پيگيري كاربرد فن‌آوري نانو در توليد پيل سوختي دركشور

معاون فني و اجرايي سازمان انرژي‌هاي نو، تدوين سند توسعه پيل سوختي را كه به همت كميته راهبري پيل سوختي انجام شده از مهمترين اقدامات انجام شده در زمينه توسعه انرژي‌هاي نو در كشور عنوان كرد.

به گزارش خبرنگار «فن‌آوري» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، دكتر رمضاني در مراسم افتتاحيه سومين سمينار پيل سوختي ايران در خصوص سند توسعه پيل سوختي تصريح كرد: در ميان تمام انرژي‌هاي تجديد پذير تنها فن‌آوري پيل سوختي داراي سند و برنامه عملياتي مشخص مي‌باشد كه در راستاي توسعه اين گونه فعاليت‌ها موافقتنامه‌اي با سازمان مديريت و برنامه‌ريزي‌به تصويب رسانديم و علي رغم حجم اعتبارات بسيار ناچيز در اين زمينه از مدت‌ها پيش برنامه عملياتي در زمينه پيل سوختي تدوين شده و دفاعيه‌اي در شركت توانير براي تامين اعتبارات در برنامه پنجم ارائه خواهيم كرد .

وي در خصوص ديگر فعاليت‌هاي «سانا» (سازمان انرژي‌هاي نو) خاطر نشان كرد: از محل اعتبارات دريافتي كه از طريق معاونت علمي و فن‌آوري حاصل شده حدود هفت پروژه را كه شامل ساخت غشاء الكترود، صفحات دو قطبي، غشاء پليمري و پيل پنج كيلوواتي - با همكاري مركز تحقيقات جهاد اصفهان - است، را به اتمام رسانديم.

معاون فني و اجرايي سازمان انرژي‌هاي نو با اشاره به تدوين دستورالعمل‌ حمايت از پايان‌نامه‌ها اظهار داشت: با تدوين اين دستورالعمل تا كنون حدود 30 پايان نامه كارشناسي ارشد مورد بررسي قرار گرفتند كه از اين تعداد 15 پايان نامه تحت داوري قرار گرفته، 11 پايان نامه به تصويب رسيده و چهار پايان نامه نيز در مرحله انعقاد قرارداد مي باشند.

وي تصريح كرد: تفاهم چهار جانبه‌اي در خصوص كاربرد نانو در پيل سوختي بين ستاد نانو فن‌آوري رياست جمهوري، دفتر همكاري‌هاي فن‌اوري رياست جمهوري، سازمان انرژي‌هاي نو و كميته فني استانداردهاي پيل سوختي صورت گرفته كه با وجود ظرفيت‌هاي بالا در اين زمينه فعاليت‌هاي مناسبي صورت نگرفته است.

به گزارش ايسنا، رمضاني در خصوص ميزان اعتبارات دريافتي عنوان كرد: با ايجاد كميته فني پيل سوختي در سازمان انرژي‌هاي نو و حجم فعاليت‌هاي تحقيقاتي، حدود يك ميليارد تومان ازطريق اعتبارات رياست جمهوري دريافت كرده‌ايم كه اين ميزان اعتبار برابر با كل حجم اعتبارات چهار سال گذشته و نشان دهنده ميزان و حجم فعاليت‌هاي بالايي است كه در اين زمينه به انجام رسيده است .

وي در خصوص فعاليت‌هاي ديگر اين سازمان، ادامه داد: در كنار فعاليت‌هاي تحقيقاتي مي‌توان به انتشار مداوم نشريه پيل سوختي، ايجاد كنسرسيوم‌ هاي بين المللي كه تاكنون با كشورهايي مانند «هند»، «اكراين»، «كره»، «ايتاليا» و «روسيه» جلسات بسياري جهت مشاركت علمي و فني بين محققين داخلي و خارجي برگزار كرده‌ايم، برگزاري اولين كنفرانس پيل سوختي، اعزام كارشناسان به ديگر كنفرانس‌ها در اين زمينه و انجام مطالعات مشترك با دانشگاه تهران جهت نصب پيل سوختي بر روي خودروها اشاره كرد .

وي در پايان با اشاره به ساخت توربين‌هاي بادي با برند ملي در سال آينده گفت: با شناسايي راهكارها و موانع موجود براي رفع اساسي‌ترين مشكلات در اين زمينه كه كسب اعتبارات مي باشد، ايجاد انجمن هيدروژن و پيل سوختي كمكي براي دريافت مطالبات به نحوي بهتر و سريعتر است و اميدواريم با برگزاري كنسرسيوم‌هاي بين‌المللي كه باعث ايجاد هم افزايي بيشتر بين محققان داخلي و خارجي مي‌شود، جهشي در فعاليت‌ها و توسعه در اين زمينه داشته باشيم.

نيمي از دانش‌آموزان كمتر از دو روز در هفته فعاليت فيزيكي دارند

مديركل دفتر سلامت خانواده، جمعيت و مدارس وزارت بهداشت با بيان اين كه 50 درصد از دانش آموزان كمتر از دو روز در هفته فعاليت فيزيكي دارند، اين رقم را بسيار كم عنوان كرد و گفت: چاقي يكي از مشكلات همه دوره‌هاي زندگي از جمله چاقي است.

به گزارش سرويس بهداشت و درمان خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)منطقه خراسان، محمدرضا مجدي امروز در كنگره كودك، سلامت و ورزش با اشاره به نقش موثر ورزش در تامين سلامت و پيشگيري از بيماري‌ها گفت: اگر مي‌خواهيم جوانان و بزرگسالان سالمي داشته باشيم بايد ورزش را از كودكي شروع كنيم.

وي ادامه داد: با آغاز ورزش از كودكي مي‌توانيم اميدوار باشيم بيماري‌هاي قلب و عروق، برخي از سرطان‌ها و بيماري‌هاي رواني كه امروز در راس علل مرگ و مير مردم قرار دارند، تا حد زيادي كاهش يابند.

وي خاطرنشان كرد: بر اساس مطالعه‌اي در سال 83، كودكان ما 3 تا 6 ساعت از اوقات شبانه‌روز خود را به سرگرمي‌هاي فاقد تحرك مثل رايانه و تلويزيون مي‌پردازند.

مديركل دفتر سلامت خانواده، جمعيت و مدارس وزارت بهداشت، اقدام همه جانبه رسانه‌ها، خانواده، مدارس و مهدهاي كودك را در جهت آموزش تحرك و فعاليت فيزيكي كودكان ضروري دانست و گفت: ورزش به افزايش سلامت جسمي، روحي و افزايش اعتماد به نفس و روابط اجتماعي افراد كمك بسياري مي‌كند.

سيد محمد پژمان، شهردار مشهد نيز در اين جلسه برخورداري از سلامت جسمي را لازمه داشتن توانايي‌هاي روحي - رواني و فكر و انديشه خوب دانست و گفت: كساني كه فاقد سلامت روحي و فكري هستند در انجام امور خود به موفقيت كافي دست پيدا نمي‌كنند.

وي با بيان اين كه ناتواني جسمي اعتماد به نفس را از فرد مي‌گيرد و موجب كاهش كارآمدي مي‌شود، افزود: افرادي كه خودشان مولد نباشند در توليد سرمايه، ثروت، پيشرفت و توسعه سهيم نيستند و ديگران را هم درگير بيماري خودشان مي‌كنند.

وي ورزش را در تامين سلامت و حفظ توانايي افراد موثر دانست و گفت: مسووليت خانواده‌ها و آموزش و پرورش در نهادينه كردن فرهنگ ورزش بسيار سنگين و مهم است.

وي خاطرنشان كرد: ما به عنوان مديريت شهري بايد براي تامين بهداشت و سلامت مردم كار كنيم.

پژمان با اشاره به لزوم فراهم‌سازي امكانات ورزشي در سطح شهر اظهار داشت: لازم است كارهاي مشتركي براي افزايش فعاليت‌هاي مشترك با تربيت‌بدني و سازمان آموزش و پرورش در قالب مسابقات محلي صورت بگيرد، به ويژه براي بانوان كه تحرك كمتري دارند.

وي همچنين گفت: افزايش مسيرهاي ويژه دوچرخه‌سواري و پياده‌روي يكي از سياست‌هاي محوري شهرداري در امور حمل و نقل و ترافيك است اما امروز دوچرخه عملا كنار گذاشته شده است.

بالگردهاي امداد با سه برابر قيمت به ايران فروخته مي‌شود

رييس مرکز مديريت حوادث و فوريت‌هاي پزشکي کشور درباره علت عدم خريد بالگردهاي ويژه امدادي گفت: قيمت اين نوع بالگردها حدود 10 تا 12 ميليارد تومان است كه به دليل تحريم‌ها با قيمتي حدود 30 ميليارد تومان به ايران فروخته مي‌شود.

به گزارش سرويس بهداشت و درمان ايسنا، دکتر غلامرضا معصومي كه در حاشيه برگزاري چهاردهمين همايش سراسري مديران مراکز مديريت حوادث و فوريت‌هاي پزشکي در قزوين سخن مي‌گفت، بودجه تجهيز امداد هوايي را هشت ميليارد تومان اعلام و اظهار کرد: اين مرکز جهت امداد هوايي اقدام به خريد خدمت از نيروهاي نظامي با هزينه‌اي در حدود 5/4 ميليون تومان به ازاي هر ساعت كرده است.

وي همچنين در خصوص وضعيت ناوگان آمبولانسي مركز نيز گفت: قرارداد مناقصه خريد 300 دستگاه آمبولانس کمک دار با هزينه‌اي بالغ بر21 ميليارد تومان بسته شده است که طي سال آينده تحويل مراکز مديريت حوادث و فوريت‌هاي پزشکي کشور خواهد شد.

معصومي با بيان اين که در حال حاضر سه هزار و 500 آمبولانس در يک هزار و 647 پايگاه اورژانس پيش بيمارستاني مشغول فعاليت هستند، افزود: مناقصه خريد 550 دستگاه آمبولانس تيپ يک براي بيمارستانها کشور انجام شده است که تاکنون 200 دستگاه آن تحويل داده شده و طي 10 روز آينده نيز مناقصه خريد 500 دستگاه آمبولانس تيپ يک براي تجهيز مراکز بهداشتي و درماني انجام خواهد شد.

به گفته رييس مرکز مديريت حوادث و فوريت‌هاي پزشکي کشور طي چهار سال گذشته دو هزار و800 آمبولانس به ناوگان آمبولانس‌هاي کشور افزوده شده است.

معصومي تعداد مراکز امداد هوايي کشور را دو مرکز اعلام و اظهار کرد: در سطح کشور11 مرکز بالقوه براي استفاده از امداد هوايي وجود دارد که از اين تعداد هشت مرکز مي‌توانند فعاليت داشته باشند که به دليل کمبود اعتبار دو مرکز تهران و شاهرود فعال بوده و با مساعدت‌هاي صورت گرفته در آينده نزديک مرکز شيراز نيز فعال خواهد شد.

وي کل اعتبار مرکز مديريت حوادث و فوريت‌هاي پزشکي کشور را 120 ميليارد تومان اعلام و اظهار کرد: اين مرکز با کسري بودجه 51 ميليارد توماني مواجه است که با تلاش‌هاي وزارت بهداشت اين مبلغ در متمم بودجه امسال در نظر گرفته شده است.

معصومي تعداد پرسنل مرکز مديريت حوادث و فوريت‌هاي پزشکي کشور را 10 هزار نفر اعلام کرد و افزود: در حال حاضر اين تعداد نيرو به جاي 14 هزار نفر فعاليت مي‌کنند که اميدواريم با مساعدت دولت تعداد پرسنل به مرز مطلوب 18 هزار نفر افزايش يابد.

رييس مرکز مديريت حوادث و فوريت‌هاي پزشکي کشور تعداد پرسنل مورد نياز جهت فعاليت ايده‌آل را 27 هزار نفر اعلام کرد.

به گزارش ايسنا، وي با اشاره به اينکه 45 درصد بدنه اين مرکز ديپلم هستند از برگزاري دوره‌هاي کارداني پودماني در آينده نزديک خبر داد.

معصومي تعداد ماموريت‌هاي مرکز مديريت حوادث و فوريت‌هاي پزشکي کشور طي 6 ماه نخست سال جاري را 95 هزار ماموريت اعلام و اظهارکرد: تعداد ماموريت‌ها نسبت به سال گذشته 20 درصد افزايش داشته است.

وي 52 درصد جاده‌هاي اصلي کشور را تحت پوشش اورژانس دانست و افزود: با توجه به اين که 44 درصد تصادفات در جاده‌هاي فرعي اتفاق مي‌افتد مديريت حوادث و فوريت‌هاي پزشکي کشور اين جاده‌ها را نيز تحت پوشش قرار داده است.

رييس مرکز مديريت حوادث و فوريت‌هاي پزشکي کشور، مدت زمان امداد رساني در جاده‌ها را 14 و نيم دقيقه، شهرهاي کوچک 7 و نيم دقيقه، شهرهاي بزرگ 9 و نيم دقيقه و در تهران به دليل مسائل ترافيکي 12 و نيم دقيقه اعلام کرد.

شعله ی علم

تن پوشی زیباتر از سرشت و گفتار نیکو سراغ ندارم . اُرد بزرگ




جوانی ستاره ای است که فقط یکبار در آسمان عمر طلوع می کند . ژوبرت




کودکی که گناه خویش را بدون پرسش ما به گردن می گیرد در حال گذراندن نخستین گام های قهرمانی است . اُرد بزرگ




یا درست حرف بزن یا عاقلانه سکوت کن . ژرژ هربرت




کیهان دارای ساختاری هدفمند است . این ساختار به آن پویایی بخشیده ، و برآیندی شگرف ، در آن بر جای می گذارد . اُرد بزرگ


ماخذ : http://www.neghnegh.com/forum/showthread.php?p=27416

فلات ‌ايران ‌زير ‌‌چتر زلزله‌نگارها‌

گفتگو با دكتر مهدي زارع درباره تكميل پوشش لرزه‌نگاري كشور
فلات ‌ايران ‌زير ‌‌چتر زلزله‌نگارها‌
اگرچه زلزله پديده‌اي طبيعي است كه از ابتداي شكل‌گيري زمين با اين سياره كهن همراه بوده است، اما دانش زلزله‌شناسي را بايد در زمره علوم نوپا و جديدي محسوب كرد كه بويژه در دهه‌هاي اخير پيشرفت‌هاي سريع و چشمگيري داشته است. زلزله‌‌شناسي در واقع يكي از شاخه‌هاي مهم علم ژئوفيزيك است كه براساس داده‌هايي موسوم به لرزه‌نگاشت‌ها بنا شده است. در اين ميان شبكه‌هاي لرزه‌نگاري در جهان نقش بسيار مهمي در ثبت و جمع‌آوري اين داده‌ها و مطالعات مربوط داشته‌اند و از اين رو علم زلزله‌شناسي بخش قابل توجهي از پيشرفت‌هاي خود را مرهون اين شبكه‌هاست. توجه به راه‌اندازي شبكه لرزه‌نگاري باند پهن در كشور ما هم موجب شده تاكنون 24 ايستگاه از آن در نقاط مختلف كشور فعاليت داشته باشند و در نهايت با راه‌اندازي ايستگاه چابهار، امكان رصد و پوشش كامل زلزله‌شناسي باند پهن در كل فلات ايران فراهم شود. به اين ترتيب در 4 گوشه فلات ايران پوشش كامل زلزله‌نگاري برقرار خواهد شد.

دكتر مهدي زارع، معاون پژوهشي و فناوري پژوهشگاه بين‌المللي زلزله‌شناسي، همزمان با راه‌اندازي ايستگاه لرزه‌نگاري باند پهن چابهار، به سوالات ما درباره اين طرح نيز پاسخ گفته است.

شبكه لرزه‌نگاري باند پهن كشور با توجه به چه ضرورت‌هايي ايجاد شده است؟

هدف از تاسيس شبكه لرزه‌نگاري باند پهن در پژوهشگاه بين‌المللي زلزله‌شناسي و مهندسي زلزله، ثبت دقيق و قابل اعتماد رويدادهاي لرزه‌اي طبيعي و مصنوعي در ايران و منطقه و محاسبه دقيق مشخصات زمين‌لرزه‌ها (محل، زمان، بزرگا، عمق و...) و اطلاع‌رساني سريع به مراكز ذي‌ربط از طريق وب‌سايت پژوهشگاه، پست الكترونيكي وSMS است. ضمن آن كه حتما بايد پردازش نهايي و جمع‌آوري اطلاعات جامع رويدادهاي لرزه‌اي به منظور دسترسي سريع محققان در جهت اجراي پژوهش‌هاي علمي و كاربردي؛ مطالعه و تحقيق در ارتباط با فعاليت‌هاي لرزه‌خيزي (گسل‌هاي فعال و لرزه‌زا و فرابيني پهنه‌هاي لرزه‌خيز پوسته ايران و تدوين اطلاعات دقيق براي استفاده در مطالعات پيش‌بيني زلزله‌ها و تعيين پارامترهاي فيزيكي ساختار پوسته و جبه ايران) را هم به اهداف تاسيس اين شبكه اضافه كرد.

با راه‌اندازي ايستگاه چابهار، امكان رصد و پوشش كامل زلزله‌شناسي باند پهن در كل فلات ايران به صورت برخط فراهم مي‌شود. در واقع با توجه به پراكندگي ايستگاه‌هاي فعال باند پهن در كشور، اگر ايستگاه چابهار راه‌اندازي شود در 4 گوشه فلات ايران پوشش كامل برقرار خواهد شد. البته هم‌اكنون نيز اين پوشش وجود دارد، اما اين كه در تمام گوشه‌هاي كشور، دستگاه‌هاي لرزه‌نگاري باند پهن مستقر باشد موضوع مهم ديگري است، چراكه اين دستگاه در جنوب شرق كشور تنها در بندرعباس و زاهدان وجود دارد. از نظر بين‌المللي نيز براي كشور مفيد است كه يك ايستگاه لرزه‌نگاري در كنار درياي آزاد وجود داشته باشد و چون نزديك اقيانوس هند و درياي عمان است از نظر رصد سونامي نيز مهم است.

آيا چنين شبكه‌اي در ديگر مناطق لرزه‌خيز جهان هم وجود دارد؟

اين سامانه‌ها براي هشدار پيش‌هنگام در برخي كشورها مانند تركيه در شهر استانبول و ژاپن در توكيو راه‌اندازي شده است.

اهميت اجراي اين طرح از لحاظ بازخوردهاي داخلي و بين‌المللي چيست؟

ايستگاه چابهار از ايستگاه‌هايي است كه مي‌تواند در سطح بين‌المللي مورد توجه قرار گيرد‌. اين ايستگاه از نظر پوششي كه براي فلات ايران دارد، مي‌تواند امكان رصد كاملي را برقرار ‌كند، اما در عين حال مشكلاتي نيز وجود دارد. اين مشكلات شامل تهيه و خريد دستگاه‌هاست كه خود يك فرآيند طولاني است كه خريد و نصب آن ايجاب مي‌كند،‌ چراكه دستگاه‌هاي استانداردي هستند كه با فناوري پيشرفته تهيه مي‌شوند. طولاني شدن فرآيند نصب اين دستگاه‌ها به اين دليل است كه انتخاب محل و نصب دستگاه‌ها فرآيندي زمانبر است. در بسياري از شهرها براحتي همكاري‌ لازم براي نصب و راه‌اندازي انجام مي‌شود، اما در بعضي مكان‌ها براي تملك زمين به مشكلاتي برمي‌خوريم كه نياز به هماهنگي‌هاي بسياري وجود دارد.

براي تجهيز اين شبكه هوشمند از چه فناوري‌ و امكاناتي استفاده شده است؟

استفاده از سامانه‌هاي هوشمند نيازمند دسترسي به داده‌هاي سامان‌يافته است كه با استفاده از روش داده‌ورزي داده‌هاي زمين امكان‌پذير است. مثلا با راه‌اندازي شبكه محلي در منطقه بندرعباس و گسل زاگرس و نصب اين شبكه‌ها و ثبت زلزله‌هاي كوچك مي‌توان ثبت داده‌ها و تهيه نقشه‌هاي دقيق از زلزله‌هاي محلي را دنبال كرد.

طرح شما از چه زماني شروع شده و در حال حاضر در چه مرحله‌اي است؟

همان‌طور كه اشاره كردم، اين سامانه‌ها براي هشدار پيش‌هنگام در برخي نقاط مانند استانبول در تركيه و توكيو در ژاپن راه‌اندازي شده است. اكنون در پژوهشگاه در قالب پروژه‌هاي پژوهشي به طراحي سامانه هشدار پيش‌هنگام در ايران اقدام كرده‌ايم و در حال مطالعه در اين زمينه با استفاده از آخرين دستاوردهاي بين‌المللي هستيم. به عنوان مثال مي‌توان به زمين‌لرزه 1382 بم اشاره كرد. زلزله 5 دي‌ماه 82 بم با جنبان شدن گسل كواترنزي بم و پديد آمدن گسيختگي جديد در بخش‌هاي جنوبي بم مرتبط با گسل بم با بزرگاي 5/6 پس از وقوع چند زلزله كوچك كه در شبكه‌هاي لرزه‌نگاري كشور قابل ثبت نبود و هنوز هم اگر چنين حالتي رخ بدهد قابل ثبت نيستند در ساعت 26/5 بامداد اتفاق افتاد.

با راه‌اندازي ايستگاه چابهار امكان‌رصد و پوشش كامل زمين لرزه ها در كل فلات ايران فراهم مي‌شود

اين زلزله‌هاي كوچك (پيش‌لرزه‌ها) فقط توسط مردم بم احساس مي‌شد و تنها در دستگاه شتاب‌نگاري بم قابل ثبت بود كه در محل فرمانداري بم واقع بود. اين شتاب‌نگار هم به صورت خط خاموش فعال بود و صرفا پس از رخداد زلزله و با مراجعه به محل اطلاعات موجود در آن قابل برداشت و تحليل بود و هست. براساس اين تجربه اميد مي‌رود بالاخره از ايده‌هايي نظير احداث سامانه‌ هشدار سريع زلزله براي بم و شهرهاي نظير آن حمايت شود. معمولا پس از طرح موضوع حمايت شفاهي مي‌شود، ولي عزمي جدي‌تر لازم است تا چنين ايده‌هاي علمي اجرا شوند. اين زلزله درس تلخي به ما داد كه همانا بي‌توجهي به موقعيت شهرهاي واقع در گسل‌هاي فعال مثل بم يا نزديكي‌هاي آن كه در ايران فراوان هستند و گسترش شهر به سوي گسل‌هاي فعال مي‌تواند به پديد آمدن فجايعي نظير بم منجر شود.

اما آيا امكان پيشبيني زلزله به كمك اين شبكه وجود دارد؟

سامانه‌هاي هشدار سريع بر اساس داده‌هاي برخط (on-line) شبكه‌هاي لرزه‌نگاري و بر مبناي برآورد سريع زمان رسيد فازهاي موج‌ها‌ي دروني براي گزارش سريع و هشدار رخداد زلزله‌اي متوسط يا بزرگ يا هشدار تبعات احتمالي حاصل از رخداد زلزله‌ و سونامي طراحي مي‌شوند. همچنين مي‌توان با در اختيار داشتن داده‌هاي چنين سامانه‌هايي، در صورت وجود پيش‌لرزه يا رخداد زلزله‌هاي كوچك تا متوسط، به پيش‌يابي خطر زلزله‌هاي متوسط تا بزرگ اقدام كرد. چنين كاري در مورد زلزله‌ بم در صورت وجود چنين سامانه‌اي مي‌توانست قابل انجام باشد. در نزديكي كشور ما سامانه هشدار سريع براي شهر استانبول تركيه طراحي و اجرا شده است. در مقياس شهري كارهاي انجام شده تاكنون نمايانگر موفقيت اين سامانه‌ها در برقراري هشدار بويژه براي رويدادهاي با پيش‌نشانگر لرزه‌اي (نظير زلزله بم) است. به اين منظر در پيرامون يك شهر و با توجه به موقعيت گسل‌هاي لرزه زا در پيرامون شهر، نسبت به برقراري يك شبكه شتاب‌نگاري كه اطلاعات را به صورت برخط و زنده منتقل مي‌كند، مي‌توان به قرائت سريع فازهاي لرزه‌اي و مدل‌سازي سريع چشمه‌ لرزه‌زا و در نهايت هشدار سريع رخداد پرداخت. به باور من چنين سامانه‌هايي در ايران با وجود دستگاه‌هاي لرزه نگاري و امكان طراحي سامانه‌هاي شتاب‌نگاري و لرزه‌نگاري و اهميت خطر زلزله براي شهرهاي بزرگ فلات ايران براي بسياري از شهرهاي ما، كارايي دارند و لازم است تا ايده‌ اجراي آنها مورد حمايت قرار گيرد.

درخصوص گسل‌هاي شهرهاي بزرگي همچون تهران چطور؟ آيا مي‌توان قبل از زلزله وقوع آن را پيش‌بيني كرد؟

در صورت فعال شدن گسل‌هاي نزديك تهران زمان كوتاهي در حد چند ثانيه براي ارائه هشدار براي فعال كردن سامانه‌هاي ايمني شهري در اختيار خواهيم داشت، براي همين هم راه‌اندازي سامانه‌هاي هشدار پيش هنگام و واكنش سريع در تهران مطرح است.

آينده اين طرح را چگونه ارزيابي مي‌كنيد؟

با راه‌اندازي ايستگاه چابهار انتظار مي‌رود تا رصد زمين‌لرزه‌هاي جنوب شرق ايران به طور كامل صورت گيرد. از سوي ديگر امكان خواهد داشت تا در صورت رخداد يك زمين‌لرزه در درياي عمان يا اقيانوس هند، با وجود يك ايستگاه لرزه‌نگاري در بخش ساحلي درياي عمان زمينه مشاركت در رصد بين‌المللي رخداد سونامي فراهم شود. البته ايستگاه‌هاي لرزه‌نگاري باند پهن ديگر نظير جاسك و ساير مناطق ساحل جنوب شرقي ايران مي‌تواند به چنين رصدي كمك فراوان كند. در 5 سال آينده انتظار مي‌رود تا 25 ايستگاه لرزه‌نگاري ديگر به منظور ثبت و ضبط اطلاعات زلزله در كشور راه‌اندازي شود.

بهاره صفوي



بيش از 90 درصد مقالات دانشگاه مربوط به كمتر از 40 واحد دانشگاهي است

معاون پژوهشي دانشگاه آزاد اسلامي با اشاره به رشد فزاينده توليدات علمي دانشگاه آزاد در سال‌هاي اخير اظهار داشت: با سياستگذاري‌ها و برنامه ريزي هاي انجام شده اميدواريم دانشگاه بتواند رتبه اول منطقه را در افق 1404 داشته باشد كما اينكه اين مساله غير ممكن نيز نيست.

به گزارش خبرنگار «پژوهشي» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، دكتر فريدون رهنماي رودپشتي كه در نخستين همايش ملي مديريت و اقتصاد رسانه در محل واحد علوم و تحقيقات دانشگاه آزاد سخن مي‌گفت با بيان اين كه يكي از دغدغه‌هاي معاونت پژوهشي دانشگاه، برگزاري كيفي همايش‌ها مي‌باشد، اظهار كرد: فضاي برگزاري همايش‌ها بايد به فضاي چالشي و تعاملات علمي تبديل شود.

معاون پژوهشي دانشگاه آزاد اسلامي با اشاره به اين كه اطلاع‌رساني در زمينه حركت‌هاي علمي خود موجب غليان علمي مي‌شود،‌ خاطر نشان كرد: دانشگاه آزاد به لطف خدا با بودجه و سرمايه مردم و مديريت صحيح به جايگاه علمي كنوني رسيده حال آن كه تا پنج سال پيش توليدات علمي اندكي داشت.

رهنماي رودپشتي با بيان آنكه دغدغه‌ در فضاي علمي اين است كه صاحب فكر پژوهشي شويم، اظهار كرد:‌ برنامه توسعه استراتژيك دانشگاه با محوريت علم و فن‌آوري از پنج سال گذشته تدوين و از سه سال پيش نيز ابلاغ شد و با نامگذاري دهه سوم به نام ارتقاي كيفيت با محوريت پژوهشي برنامه ميان مدتي را تنظيم و ابلاغ شده است.

وي ابراز عقيده كرد كه دانشگاه آزاد اسلامي در سال 2008 ــ 2007 رتبه اول نرخ رشد كشور را در زمينه‌ ISI داشته است و نيز از نظر توليد علم پس از دانشگاه تهران و دانشگاه علوم پزشكي تهران داراي رتبه سوم است.

معاون پژوهشي دانشگاه آزاد اسلامي ادامه داد: اگر پژوهش جدي گرفته نشود، ارتقاي آموزشي رخ نمي‌دهد، كما اين كه در فضاي رقابتي، پژوهش نقش آفرين‌تر است و مي‌تواند به ارتقاي كيفيت نيز كمك كند.

رهنماي رودپشتي با بيان اين كه تمامي واحدهاي دانشگاه آزاد اسلامي ماموريت مشخص توليد علم را ندارند، تصريح كرد: بيش از 90 درصد مقالات متعلق به كمتر از 40 واحد دانشگاهي است. يعني 40 واحد دانشگاهي در حال رقابت هستند كه اميدواريم تمامي واحدها بتوانند به اين جايگاه برسند.

وي با اشاره به اين كه واحد علوم و تحقيقات رتبه 12 را دارد، بيان كرد: واحد علوم و تحقيقات تهران، تهران شمال ، تهران مركزي، مشهد، كرج و ... از جمله واحدهايي هستند كه جزو دانشگاه‌هاي برتر به شمار مي‌روند، بنابراين بودجه پژوهشي يي در اين چارچوب‌ها برنامه‌ريزي‌ شده است، اما بسياري از واحدها نيز با محدوديت‌هايي مواجه هستند.

رهنماي رودپشتي خاطر نشان كرد: دانشگاه آزاد اسلامي با سياستگذاري‌اي كه انجام داده قصد دارد در حوزه پژوهشي در افق 1404 دانشگاه اول منطقه باشد كه نبايد در اين مورد نيز ترديد كرد، چرا كه با اين شرايط دستيابي به آن غير ممكن نيست زيرا اين دانشگاه از ويژگي‌هاي ممتازي برخوردار است.

هرچند با زبان فرشتگان سخن می گویم
اگرعاشق نبودم....
کلامم همچون آوای سنج بد طنین بود
با این که دارنده پیام الهی ام
و به همه اسرارآگاهم
و به تمامی دانش ها و حکمت ها دانام....
واگرچه ، همه ایمان و باورم
که می توانم کوهها را بلرزانم
اگر عاشق نبودم .... هیچ نبودم
عشق صبوری ست
سرشار از مهربانی و بخشش است
عشق همه چیز را بر خود هموار می کند
عشق بر همه چیز الهام می بخشد
عشق هرگز نمی میرد .
آن گاه که پیامبران غایب اند
زبان ها خاموش اند
معرفت رنگ باخته است....
تنها
ایمان ، امید و عشق هنوز زنده است....
با این همه ، عظیم ترین و پربارترین همه اینها
عشق است !

بله عشق

به یاد کلام سحر آمیز و دلنشین ارد بزرگ می افتم که : عشق همچون توفان سرزمین غبار گرفته وجود را پاک می کند و انگیزه رشد و باروری روزافزون می گردد .

و در جایی دیگر می فرماید : نماز عشق ترتیبی ندارد چرا که با نخستین سر بر خاک گذاردن ، دیگر برخواستنی نیست .

کیومرث شهیدی

http://campaignequalitycy.persianblog.ir

استفاده از شيمي درماني به همراه پرتو درماني، در معالجه سرطان سر و گردن موثر است

محققان بر اساس يافته هاي خود استفاده از شيمي درماني به همراه پرتو درماني براي بيماران با نوع پيشرفته سرطان سر و گردن براي پاسخ بهتر به درمان و عدم عود بيماري توصيه مي کنند.

به گزارش سرويس بهداشت و درمان ايسنا - منطقه علوم پزشکي تهران؛ محققان انگليسي نتايج ‌١٠ ساله استفاده از شيمي درماني و پرتودرماني توام را برروي ‌٩٦٦ بيمار با نوع پيشرفته اين سرطان را بررسي كردند.

در اين مطالعه آمده است در مبتلاياني که از دو روش شيمي درماني و پرتودرماني استفاده شده بود ‌٢/٢ درصد بيماري کمتر عود کرده و آنها نسبت به ساير بيماران که فقط از يک روش استفاده کرده بودند عمر بيشتري مي کنند.

جهت انجام بررسي، اين ‌٩٦٦ نفر را كه تحت عمل جراحي قرار نگرفته بودند به طور رندوم به ‌٤ گروه تقسيم شدند گروه اول (‌٢٣٣ بيمار فقط پرتو درماني شدند) گروه دوم (‌١٦٦ بيمار همزمان با پرتو درماني دو دوره شيمي درماني (SIM) شدند.گروه سوم (حدود ‌٣٦٠ بيمار بعد از پايان دوره پرتو درماني دو دوره شيمي درماني (Sub) و گروه چهارم ‌١٥٤ نفر تحت Sub و SIM قرار گرفتند.

بيماراني كه عمل جراحي انجام داده بودند نيز به طور رندوم به دو گروه: ‌١٣٥ نفر كه فقط پرتو درماني شدند و ‌١١٨ نفر كه فقط تحت SIM وارد مطالعه شدند.

يافته‌ها حاكي از آن است كه در گروهي كه عمل جراحي انجام نداده بودند كه همزمان با پرتو درماني، شيمي درماني شدند، مرگ و بازگشت سرطان كاهش يافت. اما براي كساني كه عمل جراحي كردند،‌ استفاده همزمان از اين دو روش فايده‌اي نداشت.

محققان دريافتند: شيمي درماني براي مثمر ثمر بودن بايد به طور همزمان با پرتو درماني انجام شود وگرنه شيمي درماني بعد از دوره پرتو درماني بي فايده است.

يافته‌ها حاكي از آن است كه مصرف دراز مدت شيمي درماني بدون پلاتين كه ارزان نيز هستند به مراتب اثرات مفيدتر و غير رسمي تري نسبت به درمان‌هاي با پلاتين Platinun دارد.

نتايج نشان مي دهد ‌ كه در بيماران گروه اول تا ‌٦/٢ سال گروه دوم ‌٧/٤ سال، گروه سوم ‌٣/٢ سال و گروه چهارم ‌٧/٢ سال بيشتر عمر مي‌كنند.

محققان معتقدند شيمي درماني و پرتو درماني همزمان براي بيماراني كه عمل جراحي براي آن‌ها مناسب نيست بسيار سودمند خواهد بود.

اين مقاله در ژورنال the Lancoet Oncology به چاپ رسيد.

بايگانی وبلاگ