۱۳۸۸ آبان ۱۰, یکشنبه

يكي از اشكالات رسانه‌ مكتوب رعايت نشدن حق مالكيت مطالب مورد استفاده است

رسانه‌اي اخلاق‌گراست كه چارچوب كاري خود را برمبناي مباحث ديني و ارزشي و فارغ از آشوب و تشويش اذهان عمومي دنبال كرده و در مسير باورهاي ديني، فكري و علمي جامعه‌ي مخاطب خود حركت كند.

غلامرضا قلندريان - مدير مسوول روزنامه قدس - در گفت‌وگو با خبرنگار رسانه خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) - درباره رسانه سالم و اخلاق‌گرا اظهار كرد: با توجه به اين كه مطبوعات تكليف سنگين و جدي برعهده دارند، هم از لحاظ الزاماتي كه در مطبوعات است و هم براساس تكليف ديني و علمي، ضرورت دارد كه اخلاق را محور كار خود قرار دهند.

وي با اشاره به اينكه اخلاق بايد شاخص و محور اصلي كار رسانه‌يي باشد، گفت: اگر رسانه‌اي نتواند كار خود را بر مدار و محور اخلاق دنبال كند، باعث ابهام، سردرگمي و تشويش اذهان عمومي مي‌شود كه اين موضوع مي‌تواند ظلم به سازمان جامعه و كشور قلمداد شود.

مدير مسوول روزنامه قدس با بيان اينکه در مباني ديني و ارزشي ما، تاكيد زيادي بر اخلاق خبررساني شده است كه بايد مطبوعات حتما اين اصول را رعايت كنند، اظهار كرد: رسانه بايد از برخوردهاي دوگانه و نفاق‌آميز پرهيز كرده و ارزش‌ها را حفظ كند كه اين نكات همان اصول حرفه‌يي و رمز و راز موفقيت يك رسانه است.

وي خاطر نشان کرد: اگر رسانه بتواند بر مدار مستقيمي مبتني بر آموزه‌هاي ديني و معرفتي حركت كند قطعا در آينده نزديك براي مخاطبان جامعه خود شناخته خواهد شد.

قلندريان ابراز كرد: با توجه به اين حجم از الزامات،‌ آموزش جز لاينفك و جداناپذير مطبوعات محسوب مي‌شود كه به طرق مختلف رسمي، غيررسمي، مكاتبه‌اي و غيرحضوري مي‌تواند تاثير به‌سزايي در جهت بالا بردن سطح علمي و دانش حرفه‌يي خبرنگاران داشته باشد.

او تصريح کرد: آموزش باعث مي‌شود كه فاصله اصحاب قلم و افرادي كه در اين حوزه فعاليت رسانه‌يي دارند با شاخص‌هاي جهاني‌ كمتر شود و بتواند در مسيري مستقيم در عرصه يك گفتمان منطقي و اصولي و در راستاي مسايل سياسي، فرهنگي و اجتماعي تحرك جدي‌تري در جامعه ايجاد كرده و پاسخگوي نيازهاي حقيقي، عيني و واقعي مخاطبان خود باشند.

قلندريان مسائل اخلاقي را از ضروري‌ترين مسائل روزنامه‌نگاري جهاني دانست و گفت: يكي از اشكالاتي كه در رسانه‌ مكتوب وجود دارد، عدم رعايت موضوعات اخلاقي و حق مالكيت مطالبي است كه از آن استفاده مي‌شود و در حالي كه ذكر منبع از الزاماتي است كه يك رسانه بايد براي خود ايجاد كند. بايد قانون كپي‌رايت در كشور رعايت شده و حق مالكيت معنوي فرد از بين نرود.


هیچ نظری موجود نیست:

بايگانی وبلاگ