۱۳۸۸ آبان ۱۵, جمعه

انتقاد نظام صنفي از عدم استفاده از مشاركت بخش خصوصي در برگزاري الكامپ

در چنین فضای مبهمی، فرصت است که از کف می‌رود و مرتبا بر تردیدها افزوده می‌شود. در این بین عده‌ای آب را گل‌آلود می‌کنند و از عبارت‌های موهوم و تکراری چون جامعیت صنف یا قوانین دست و پا گیر، برای توجیه عملکرد خود سود می‌برند و برخی دیگر مشغول معامله امتیازها و تخفیف‌ها هستند؛ بدون اینکه برگزاری اصولی نمایشگاه و دغدغه‌های ملی مورد توجه باشد.














مهران خوانساری ابیانه، نایب رییس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای با بیان اینکه در شرایط کنونی، کشور به فناوری اطلاعات و ارتباطات(فاوا) نیاز مبرم دارد گفت: کلید حل بسیاری از مشکلات کشور، فاوا است که بسیاری از مسئولین کشور نیز به این نکته اذعان دارند و حتی کاربران در سطوح مختلف نیز اهمیت آن را درک کرده‌اند.

مسایلی چون ترافیک و آلودگی هوا، مدیریت سوخت، ظرفیت و سرعت سرویس‌دهی به مردم، کاهش سفرهای درون شهری، طرح کوچک کردن دولت، و به بسیاری دیگر از طرحهای توسعه‌ای و امنیتی همه از مواردی است که به‌کارگیری فناوری اطلاعات اگر تنها راه حل آن نباشد، دست‌کم نقش جدی در آنها دارد. ولی فقدان سرویس‌ها و خدمات الکترونیکی، موجب ایجاد فاصله و شکاف نسبتا زیادی تا وضعیت مطلوب و رضایت مردم شده است. این در حالیست که فعالین و متخصصین این رشته، از رکود فعالیت‌ها شکایت دارند و از ظرفیت بنگاه‌ها و شرکت‌ها استفاده نمی‌شود و برخلاف آنچه نیاز کشور است، نه تنها خبری از رونق بازار نیست بلکه شرایط سخت و دشوار برای کارآفرینان و صاحبان مشاغل فاوا در جریان است. به عبارت ساده ایده و ذهنیت استفاده از فناوری اطلاعات به وجود آمده ولی محصولات و خدمات این صنعت در جامعه پخش نشده است تا مردم از رفاه و آسایش ناشی از آن بهره‌مند شوند. اگر صنعت و فعالین آن با تمام قوا مشغول کار بودند، معلوم می‌شد که توان کشور کافی نیست ولی عجیب اینکه با این همه نیاز و الزام، ظرفیت صنایع کشور به کار گرفته نمی‌شود و بسیاری از واحدهای صنعتی، خدماتی، و تجاری در شرایط کم کاری نسبی به سر می‌برند.

نکته بسیار مهم اینکه نمایشگاه فرصتی است برای کاهش این شکاف و دستیابی به شرایط بهتر. نمایشگاه راهکاری است که تاثیر مهمی در برون رفت از این بن بست و خلاء، موجود دارد. نمایشگاه فاوا پیشخوانی برای نمایش عملی ایده‌ها و راه حل‌هایی است که جامعه به دنبال آن است و خلاقیت‌ها و فرصت‌ها را به هم پیوند می‌زند و از طریق ارائه خدمات دارای ارزش افزوده، رونق اقتصادی را به همراه می‌آورد. نمایشگاه محل عرضه توانمندی‌ها و تبادل تجربیات میان عرضه کنندگان و بازدیدکنندگان است و افراد می‌توانند با فناوری و تکنولوژی‌های روز و کاربرد آنها آشنا شوند. واضح است که دولت نیز به عنوان یک مشتری بزرگ و همچنین به عنوان ارائه دهنده خدمات به مردم و سایر بخش‌ها، می‌تواند از این فرصت برای بیان نیازمندی‌های خود استفاده کند و در پی آن ایده‌ها و راه حل‌های مناسبی را پیدا کند.
از این بابت است که صنف به نمایشگاه‌های فاوا در سطح استان‌ها و کشور توجه و حساسیت جدی دارد و نحوه برگزاری آن را مستقیما در ارتباط با حیات و توسعه ملی و مصالح بخش خود می‌داند.

نایب رییس سازمان با اشاره به درخواست شرکت سهامی نمایشگاهی از سازمان نظام صنفی مبنی بر همکاری در برگزاری هر چه باشکوه‌تر الکامپ افزود: دعوت شرکت سهامی نمایشگاهها، طبیعی است که با استقبال گرم از سوی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای روبرو شد. اما علیرغم همکاری و همراهی بسیار خوب سازمان و وجود طرح‌ها و تجربیات موفق قبلی در برگزاری نمایشگاه الکامپ، متاسفانه از ظرفیت این سازمان در مراحل برنامه‌ریزی و اجرا، استفاده نشده است!

نایب رییس سازمان افزود: هدف سازمان لزوما در اختیار گرفتن امر برگزاری نمایشگاه نیست. از نظر سازمان نظام صنفی رایانه‌ای، تنها برگزاری نمایشگاه مطرح نیست بلکه مهم این است که از ابزار نمایشگاه فناوری اطلاعات بهترین استفاده صورت گیرد. مدیران و اعضای صنف سالیان طولانی است که در داخل و خارج از کشور در نمایشگاه‌های فاوا به عنوان برگزارکننده نمایشگاه، شرکت کننده (غرفه‌دار)، و بازدیدکننده حضور دارند. چرا از تجربه این افراد استفاده نمی‌شود؟ و چرا کار مردم به مردم واگذار نمی‌شود؟ شکل، نحوه و سیاست‌های برگزاری نمایشگاه مهم‌ترین مسائلی است که باید مورد توجه قرار گیرند و از نظرات تمامی ذینفعان، که بخشی عمده‌ای از ایشان در صنف هستند، بهره برداری شود. متاسفانه فضایی بوجود آمده صنف به مشارکت گرفته نمی‌شود، در حالی که برگزاری نمایشگاه یک بحث مهم صنفی و ملی است و بطور طبیعی برای اجرای مناسب آن می‌بایست تمام ظرفیت‌ها به خدمت گرفته شوند و نظر و مشارکت خبرگان جلب شود.

وی گفت: به نظر می‌رسد در سال‌های اخیر مسئولان نمایشگاه الکامپ صرفا به برگزاری نمایشگاه بسنده کرده‌اند تا در وقایع سالانه ثبت شده باشد و توجهی به کیفیت، اثربخشی، و تطابق آن با اهداف ملی و توسعه‌ای کشور ندارند. در تمامی این سال‌ها در دوره برنامه چهارم توسعه و برنامه اقتصاد دانایی محور قرار داشته‌ایم. این برنامه چگونه می‌بایست محقق می‌شد؟

وی ادامه داد: از حدود پنجاه نمایشگاهی که در سال برگزار می‌شود تنها یکی دو نمایشگاه (و از جمله الکامپ) است که در اختیار بخش خصوصی نیست و مجوز آن در اختیار شرکت سهامی نمایشگاه‌ها می‌باشد. در عین حال شاهد نمایشگاه‌های هستیم که برگزاری آن به درستی در اختیار صنف مربوطه قرار دارد و البته نتیجه مثبت کار هم مشخص است. این مسئله‌ای است که شرکت نمایشگاه‌ها باید در مورد آن پاسخگو باشد و به طور شفاف اعلام کند که علت عدم مشارکت دادن و واگذاری کامل نمایشگاه الکامپ به صنف آن چیست؟ اگر هدف، برگزاری نمایشگاه با کیفیت و خوب است، در این میان چه نکات و چه ظرافت‌هایی وجود دارد که هنوز به نتیجه دست نیافتیم.

وی در پایان گفت: در چنین فضای مبهمی، فرصت است که از کف می‌رود و مرتبا بر تردیدها افزوده می‌شود. در این بین عده‌ای آب را گل‌آلود می‌کنند و از عبارت‌های موهوم و تکراری چون جامعیت صنف یا قوانین دست و پا گیر، برای توجیه عملکرد خود سود می‌برند و برخی دیگر مشغول معامله امتیازها و تخفیف‌ها هستند؛ بدون اینکه برگزاری اصولی نمایشگاه و دغدغه‌های ملی مورد توجه باشد.




هیچ نظری موجود نیست:

بايگانی وبلاگ