۱۳۸۸ آبان ۱۰, یکشنبه

سند امنیت فناوری اطلاعات بانکداری به بانک‌ها ابلاغ شد

عضو کارگروه بانکداری الکترونیک از تدوین سند امنیت فناوری اطلاعات بانکداری خبر داد و گفت: این سند به تمام بانک‌های کشور ابلاغ شده است.




به گزارش مهر، عبدالحمید منصوری امروز در نشستی خبری گفت: این سند بر مبنای استاندارد 27001 ایزو تدوین شده و مباحث امنیتی را برای بانکداری الکترونیک مدنظر قرار داده است. عضو کارگروه بانکداری الکترونیک با بیان اینکه بر اساس این سند بانک‌ها حداقل دو بار در سال موظف به کنترل سیستمهای خود توسط کارشناسان رسمی شده اند، افزود: این کمیسیون در حال آسیب شناسی مشکلات و ارائه تمهیدات برای دستیابی به اهداف است.

وی از تشکیل کمیسیونی در بانک مرکزی برای افزایش بهره‌گیری مشتریان از دستگاه‌های پایانه‌های فروشگاهی و خودپردازها خبر داد. منصوری گفت:‌ براساس برنامه‌ها میزان بهره‌گیری از دستگاه‌های خودپرداز و پایانه‌های فروش باید به رقم 50 - 50 می رسید که این رقم در زمان حاضر برای خودپردازها 80 درصد و برای پایانه‌های فروش 20 درصد است.

وی همچنین از تدوین آئین‌نامه ارائه 40 هزار تومان همزمان با بروز مشکل در خودپردازها خبر داد و گفت: در صورتی که این آئین‌نامه تصویب شود، بانک‌ها در زمان بروز مشکل برای مشتریان هنگام دریافت وجوه از خودپردازها باید بدون بررسی 40 هزار تومان به مشتریان پرداخت کنند.

معاون فناوری اطلاعات بانک پارسیان تصریح کرد: این مبلغ در صورت ادعای مشتری در خصوص دریافت نکردن وجوه از خودپردازها پس از ارسال فرمان به آن پرداخت خواهد شد. وی در خصوص کارگروه بانکداری الکترونیک نیز گفت: این کارگروه در قالب کارگروه‌های هشت گانه تحول در نظام بانکی در وزارت امور اقتصادی و دارایی تشکیل شده است.

به گفته منصوری این امکان وجود دارد که کارگروه بانکداری الکترونیک فعالیت خود را در بانک مرکزی ادامه داده و از وزارت امور اقتصادی و دارایی منفک شود. معاون فناوری اطلاعات بانک پارسیان در خصوص فعالیت‌های این معاونت نیز گفت: بانک یادشده برای افزایش امنیت کارت‌های صادره اقدام به ارائه کارت آنی کرده است.

وی اظهارداشت: کارت‌های بانک‌ها از زمان صدور تا هنگام ارائه به مشتریان با مخاطراتی مواجه می‌شود که کارت‌های آنی از این مشکلات به دور هستند.25 درصد کارت‌های صادره نقدی بانک پارسیان در شش ماهه نخست امسال کارت آنی بوده است.

منصوری با بیان اینکه بانک پارسیان 5 میلیون کارت تاکنون صادر کرده است، افزود: کارت نقدی، کارت خرید پارسیان(جایگزین بن کارمندی)، ‌کارت هدیه، کارت اعتباری و کارت بین‌المللی از جمله کارت‌های صادره این بانک است.

وی اظهار داشت: بانک مرکزی اعتبارسنجی را برای کارت‌های اعتباری درنظر گرفته که براساس آن کارت اعتباری به مشتریان پرداخت خواهد شد. عضو کارگروه بانکداری الکترونیک با بیان اینکه 840 هزار پایانه فروش در کشور وجود دارد، ‌گفت: از این میزان 133 هزار دستگاه متعلق به بانک پارسیان است که برنامه‌هایی برای افزایش این تعداد در بانک وجود دارد.

به گفته منصوری در حالی که هر دستگاه پایانه فروش حدود 600 تا 700 هزار تومان برای بانک‌ها هزینه دارد، ‌این رقم برای فروشگاه‌ها صفر است. وی با بیان اینکه براساس برنامه چهارم توسعه باید 30 درصد تراکنش‌های دولت توسط بانک‌های خصوصی انجام می‌شد، گفت: از آنجا که بانک‌های خصوصی هم اکنون حتی در زمره کارگزاری‌های دولت نیستند، این امر سبب شده تا این بخش از برنامه چهارم محقق نشود.

وی ادامه داد: با بکارگیری سامانه تسویه ناخالص آنی(ساتنا) دولت می‌تواند بخشی از این مشکل را رفع کند. وی با اشاره به دریافت جریمه برای تراکنش‌های ناموفق توسط بانک مرکزی گفت: برهمین اساس در صورتی که میزان تراکنش‌های ناموفق بانک‌ها از 5 درصد بیشتر باشد باید جریمه پرداخت کنند.

معاون فناوری اطلاعات بانک پارسیان ایجاد کمیته ناظر در سیستم شتاب را خواستار شد و گفت: هم اکنون مجری، سیاستگذار و ناظر سیستم شتاب بانک مرکزی است و این امر مشکلاتی را ایجاد کرده است. وی با بیان اینکه بانک پارسیان تنها بانک خصوصی دارای سوئیت بین‌المللی است، از قابل استفاده بودن کارت‌های نقدی این بانک در دبی در آینده نزدیک خبر داد.



هیچ نظری موجود نیست:

بايگانی وبلاگ