۱۳۸۸ آبان ۱۷, یکشنبه

طراحي سيستم اطلاعات مكاني همراه براي گروه‌هاي امداد و نجات در كشور

عضو كميته علمي همايش سراسري سامانه اطلاعات مكاني از طراحي و پياده‌سازي سيستم اطلاعات مكاني همراه براي گروه‌هاي امداد و نجات توسط متخصصان ايراني خبر داد.

به گزارش گروه دريافت خبر خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، محمدرضا ملك كه به مناسبت برپايي همايش سراسري سامانه اطلاعات مكاني كه اول و دوم آذرماه از سوي وزارت دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح در تهران برپا مي‌شود، سخن مي‌گفت، با اعلام اين خبر افزود: هدف از طراحي اين سيستم، پر كردن شكافي است كه هم اينك ميان ستادهاي امداد و نجات حوادث پيش‌بيني نشده و گروه‌هاي امدادگر وجود دارد.

وي گفت: اين سيستم‌ درمواقع رخداد حوادثي مانند زلزله، سيل، آتش‌سوزي و مانند آن از كارايي فراواني برخوردار است؛ سيستم خدمات مكاني همراه، دستگاهي شبيه تلفن همراه است كه امدادگر را در راه يافتن و ارسال اطلاعات مكاني كمك مي‌كند. اين سيستم كه درارتباط با مركز است سبب اعمال مديريتي يكپارچه به جاي پراكندگي تصميم‌گيري‌ها و دخالت سليقه‌هاي شخصي مي‌شود.

او با اشاره به اينكه در اين سيستم نيروهاي امدادگر و ستاد امداد و نجات مي‌توانند به طور همزمان و به صورت آن‌لاين با يكديگر در ارتباط باشند، يادآور شد: اين شيوه سبب افزايش كارايي مديريت امداد و نجات مي‌شود.

ملك، انتقال اطلاعات از طريق سيستم "مالتي مديا" (چند رسانه‌يي) را از ديگر مزاياي اين روش برشمرد و گفت: انواع اطلاعات تصويري، صوتي، مختصات دريافت شده توسط GPS و حتي تصاوير گرفته شده به همراه يادداشت‌هاي مامور امداد در پايگاه داده مركز ثبت شده و كاربر در جريان آخرين تصميم‌ها، نظرها و اطلاعات مركز قرار مي‌گيرد.

وي افزود: از آنجا كه سيستم انواع شبكه‌هاي ارتباطي مثل GSM ،GPRS، ‌شبكه‌هاي بي‌سيم WLAN و مانند آن را پشتيباني كرده در شرايط بحران مي‌توان از آن بهره‌ برد. روند ثبت تصميم‌گيري‌ها و نظرها در پايگاه داده‌ها از ديگر مزاياي اين سيستم است.

او گفت: از آنجا كه يكي از مباحث مهم همايش سراسري اطلاعات مكاني (GIS) نقش حياني سامانه‌هاي اطلاعات مكاني از جمله سيستم‌ اطلاعات مكاني همراه در مديريت بحران و حوادث غيرمترقبه است، در اين همايش مباحث مربوط ارايه مي‌شود.

همايش سراسري سامانه اطلاعات مكاني (GIS) در روزهاي اول و دوم آذرماه امسال از سوي وزارت دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح، دانشگاه مالك اشتر وانجمن علمي فن‌آوري اطلاعات و ارتباطات وزارت دفاع با پشتيباني دانشگاه‌ها، سازمان‌ها، موسسات، شركت‌ها، مراكز، شهرداري‌ تهران و ... در سازمان جغرافيايي نيروهاي مسلح برپا مي‌شود.

بر اساس اين گزارش علاقه‌مندان مي‌توانند جهت كسب اطلاعات بيش‌تر به آدرس www.GIS-org.ir مراجعه كنند.


هیچ نظری موجود نیست:

بايگانی وبلاگ