۱۳۸۸ آبان ۱۰, یکشنبه

رانت‌هاي موجود و نبود نيرو تنها دليل کاهش بهره‌وري در فن‌آوري ارتباطات است

يك کارشناس نبود بستر مناسب فيزيکي زميني را عامل مهمي در ارتباطات ايران بيان کرد و گفت: به دليل نبود اين بستر، ايران مجبور به استفاده از تکنولوژي‌هاي بي‌سيم است که آن‌ها نيز به دليل تداخل‌هاي فرکانسي مورد انتقاد قرار گرفته و محدود شده است.

وحيد ماکنالي در گفت‌وگو با خبرنگار ارتباطات خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، اظهار كرد: وايمکس بهترين بستر فعلي براي انتقال اطلاعات است که مشکلات تداخل امواج را نيز رفع كرده است اما علاوه بر هزينه جهت ارائه سرويس با مبالغ بالايي براي خريد تجهيزات و نصب روبه‌روست؛ حضور وايمکس در ايران مشکل و مسائل اينترنت مردم عمومي را رفع نمي‌کند.

او حلقه گمشده فن‌آوري اطلاعات کشور را بستر مناسب دانست و افزود: اگر اين بستر به سمت پيشرفت سريع حرکت کند بيشتر مشکلات ما رفع خواهد شد.

وي ادامه داد: هزينه‌اي که امروز مردم براي بهره‌مندي از پهناي باند اينترنت مي‌پردازند، افزون بر کيفيت و ارائه سرويس مناسب به آن‌هاست كه دليل اين موضوع ايجاد يک سيستم بسته در ارائه خدمات است و اينكه اين سيستم بسته توان و قدرت رقابت براي پيشرفت را از سرويس‌دهنده‌ها سلب كرده است.

اين كارشناس افزود: البته در کنار توسعه اينترنت در ميان مردن نياز به ايجاد شهر الکترونيکي و همچنين دولت الکترونيکي داريم چراکه ارائه اينترنت پرسرعت بدون فراهم آوردن خدمات استفاده از آن نمي‌تواند، مفيد واقع شود.

او رانت‌هاي موجود و نبود نيرو را تنها دليل کاهش بهره‌وري در فن‌آوري ارتباطات دانست و اظهار کرد: خصوصي‌سازي مخابرات بايد تحت نظارت سازمان تنظيم مقررات ارتباطات راديويي باشد اما با اين وجود شرکت‌هاي PAP که فعاليت مي‌كنند، بستر اصلي آن در اختيار مخابرات است و اين زمينه‌سازي از طرف مخابرات از ورود ديگر فعالان بخش خصوصي به آن جلوگيري مي‌كند.

وي با مقايسه روش فعلي خصوصي‌سازي در مخابرات ايران و جهان گفت: اين بخش را در تمام جهان براي واگذاري به سه بخش هسته، دسترسي و انتقال تقسيم مي‌کنند اما در ايران چيزي به نام شرکت مخابرات ايران و در زيرمجموعه آن شرکت مخابرات استاني و پس از آن همراه اول را تشکيل داديم و اکنون يک سوال مطرح است که کدام سرويس‌دهنده بخش خصوصي توان مقابله و رقابت با اين بخش قدرتمند را دارد.

ماکنالي سرويس‌دهي شبکه را در انحصار دولت دانست و گفت: اين عامل سبب شده است ديگر سرويس‌دهندگان قدرتمند از سرويس‌دهي خوب و کاربران از دريافت مناسب محروم بمانند.

او افزود: ارتباطات در کشور ما به يک زنجير تشبيه مي‌شود که بايد به‌صورت برنامه‌ريزي مناسب اين زنجيره با تمام اجزاي آن تشکيل گردد.

وي همچنين برخي مردم را از حقوق خود ناآگاه دانست و اظهار کرد: در مراجعه جهت پيگيري برخي شکايات و مشکلات خطوط با توجه به اين که سند مناسب و يا هيچ قراردادي وجود ندارد سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي را براي پيگيري و نظارت بر شکايات با مشکل مواجه کرده است.




هیچ نظری موجود نیست:

بايگانی وبلاگ